طراحی و ساخت
مریم رضائی؛ جلال خدائی؛ بندر آستین چپ
چکیده
افت زیاد مواد شیمیایی، بادبردگی و نشست خارج از هدف سمپاشهای متداول در ایران، مطالعه روی سمپاشهای باردارکننده سم را ضروری میسازد. بههمین منظور یک کلاهک الکترودینامیکی طراحی و ساخته شد. در این تحقیق از روش سطح پاسخ برای بهینهسازی عملکرد کلاهک پاشش الکترودینامیکی در سمپاش پشتی موتوری ذرهایپاش استفاده شده است. پارامترهای ...
بیشتر
افت زیاد مواد شیمیایی، بادبردگی و نشست خارج از هدف سمپاشهای متداول در ایران، مطالعه روی سمپاشهای باردارکننده سم را ضروری میسازد. بههمین منظور یک کلاهک الکترودینامیکی طراحی و ساخته شد. در این تحقیق از روش سطح پاسخ برای بهینهسازی عملکرد کلاهک پاشش الکترودینامیکی در سمپاش پشتی موتوری ذرهایپاش استفاده شده است. پارامترهای فاصله افشانک تا هدف (شامل سه سطح 2، 4 و 6 متری)، زاویه قرارگیری هدف (شامل سه سطح صفر، 45 و 90 درجه) و سرعت باد (شامل سه سطح 2.5، 3 و 3.5 متر بر ثانیه) بهعنوان پارامترهای مستقل و یکنواختی پاشش و درصد سطح پاشش بهعنوان متغیرهای وابسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که مولفههای خطی زاویه پاشش و فاصله پاشش و همچنین برهمکنش زاویه پاشش×فاصله پاشش و فاصله پاشش×سرعت باد، دارای تاثیر معنیداری بر تغییرات ضریب پاشش کل میباشند (p<0.05). بیشترین ضریب یکنواختی پاشش کل برابر با 1.95 برای زاویه قرارگیری هدف صفر درجه، فاصله 6 متری و سرعت 3.5 متر بر ثانیه و کمترین مقدار این ضریب برابر با 1.18 برای زاویه قرارگیری هدف 90 درجه، فاصله پاشش 2 متر و سرعت باد 2.5 متر برثانیه بهدستآمده است. مدل ریاضی ارائهشده برای پیشبینی تغییرات ضریب یکنواختی پاشش و درصد سطح پاشش از دقت بسیار بالایی برخوردار میباشد. ضریب یکنواختی پاشش با افزایش سرعت باد و فاصله پاشش افزایش یافته است (p<0.01). در محدوده فاصله پاشش 2، 4 و 2 الی 4 متری، با افزایش زاویه پاشش مقدار سطح پاشش بهطور معنیداری افزایش یافته است (p<0.05). شرایط بهینه برای عملکرد کلاهک الکترودینامیکی ساختهشده در سرعت هوای 3.5 متربرثانیه، فاصله پاشش 2.58 متر و زاویه پاشش 90 درجه با مطلوبیت 0.792 بهدست آمد.
گل محمد خوب بخت
چکیده
در طی سالهای اخیر تلاشهای فراوانی را در جهت صرفهجویی و مصرف منطقی نفت و گاز، بهینهسازی تجهیزات انرژی بر و جایگزینی سوختهای فسیلی با منابع انرژی تجدیدپذیر انجام دادهاند. برای یک سوخت جایگزین سوخت دیزل بسیار مهم است که از نظر فنی و محیطی مورد قبول، از لحاظ اقتصادی، قابل رقابت و به آسانی در دسترس باشد. در این تحقیق به بررسی ...
بیشتر
در طی سالهای اخیر تلاشهای فراوانی را در جهت صرفهجویی و مصرف منطقی نفت و گاز، بهینهسازی تجهیزات انرژی بر و جایگزینی سوختهای فسیلی با منابع انرژی تجدیدپذیر انجام دادهاند. برای یک سوخت جایگزین سوخت دیزل بسیار مهم است که از نظر فنی و محیطی مورد قبول، از لحاظ اقتصادی، قابل رقابت و به آسانی در دسترس باشد. در این تحقیق به بررسی تاثیر بار و سرعت موتور و همچنین درصدهای مختلف اختلاط سوختهای دیزل، بیودیزل و بیواتانول بر روی عملکرد اقتصادی موتور دیزل OM 924 پرداخته شد. طراحی آزمایشها با استفاده از روش آماری سطح پاسخ پایهریزی شد و نقاط بهینه متغیرهای مستقل بهمنظور کمینه و یا بیشینه کردن سطوح پاسخ، بهدست آمد. مدلهای درجه دوم بهدست آمده با استفاده از روش سطح پاسخ بهمنظور پیشبینی تاثیر متغیرهای ورودی بر روی سطوح پاسخ از لحاظ آماری (در سطح یک درصد) معنیدار بودند. نتایج نشان داد که با افزایش بار اعمالی به موتور هزینه ویژه سوخت در تمام اختلاطهای سوختی کاهش مییابد. همچنین با افزایش سرعت موتور میزان هزینه ویژه سوخت در بارهای پایین به دلیل افزایش مصرف ویژه سوخت روند صعودی شدیدی دارد و در بارهای بالا و میانه این روند افزایشی، ملایمتر شده و در بارهای بالا با افزایش سرعت موتور هزینه ویژه سوخت ابتدا کاهش و سپس افزایش مییابد. میزان هزینه ویژه سوخت با افزایش درصد بیواتانول و بیودیزل در سوختهای اختلاطیافته نسبت به سوخت دیزل افزایش یافت و سوخت دیزل کمترین میزان هزینه ویژه سوخت (580 ریال بهازای هر کیلووات ساعت) را در سرعت 2139 دور بر دقیقه و بار کامل (100 درصد) به خود اختصاص داد.
گل محمد خوب بخت
چکیده
شبیهسازی مدل موتور احتراق داخلی یک ابزار موفق برای مطالعه عملکرد موتور و کمک به ارزیابی و پیشرفتهای جدید میباشد. مدلهای ترمودینامیکی چرخه واقعی موتور ابزاری مناسب برای تجزیه و تحلیل کامل عملکرد موتور و حساسیت پارامترهای عملیاتی مختلف میباشد. در این تحقیق به تحلیل اکسرژی حاصل از احتراق موتور چهار سیلندر، دیزل OM 924 پرداخته ...
بیشتر
شبیهسازی مدل موتور احتراق داخلی یک ابزار موفق برای مطالعه عملکرد موتور و کمک به ارزیابی و پیشرفتهای جدید میباشد. مدلهای ترمودینامیکی چرخه واقعی موتور ابزاری مناسب برای تجزیه و تحلیل کامل عملکرد موتور و حساسیت پارامترهای عملیاتی مختلف میباشد. در این تحقیق به تحلیل اکسرژی حاصل از احتراق موتور چهار سیلندر، دیزل OM 924 پرداخته شد و همچنین تاثیر پارامترهای عملکردی موتور بر روی بازده اکسرژی برای اختلاط سوختی دیزل– بیودیزل پرداخته شد. با افزایش بار موتور و میزان بیودیزل در سوخت اختلاطی بازده اکسرژی بهترتیب کاهش و افزایش مییابد. همچنین با افزایش سرعت موتور تحت تمام شرایط کاری موتور این دو مشخصه ابتدا افزایش و در سرعتهای میانی به بیشترین مقدار خود رسیدند و سپس کاهش پیدا کردند. بیشترین مقدار بازده اکسرژی (72/37 درصد) در سرعت دورانی 2036 دور بر دقیقه در بار اعمالی 95 درصد و برای سوخت دیزل خالص (D100B0) رخ داد. نتایج حاصل از تحلیل اکسرژی نشان داد که 65/44 درصد اکسرژی سوخت بهطور کامل از بین میرود و قابل تبدیل بهکار نیست و بازده اکسرژی برابر با 62/32 درصد میباشد.
گل محمد خوب بخت
چکیده
دیسترول اصطلاح جدیدی است که بیانگر ترکیب سوختهای دیزل فسیلی، بیودیزل و بیواتانول مشتق شده از گیاهان میباشد. در این تحقیق به بررسی تأثیر بار و سرعت موتور و همچنین درصدهای مختلف اختلاط سوختهای دیزل، بیودیزل و اتانول بر روی مشخصههای توان و گشتاور موتور دیزل OM 314 پرداخته شد. طراحی آزمایشها با استفاده از روش آماری سطح پاسخ پایهریزی ...
بیشتر
دیسترول اصطلاح جدیدی است که بیانگر ترکیب سوختهای دیزل فسیلی، بیودیزل و بیواتانول مشتق شده از گیاهان میباشد. در این تحقیق به بررسی تأثیر بار و سرعت موتور و همچنین درصدهای مختلف اختلاط سوختهای دیزل، بیودیزل و اتانول بر روی مشخصههای توان و گشتاور موتور دیزل OM 314 پرداخته شد. طراحی آزمایشها با استفاده از روش آماری سطح پاسخ پایهریزی شد و نقاط بهینه متغیرهای مستقل بهمنظور کمینه و یا بیشینه کردن سطوح پاسخ، بهدست آمد. مدلهای درجه دوم بهدست آمده با استفاده از روش سطح پاسخ بهمنظور پیشبینی تأثیر متغیرهای ورودی بر روی سطوح پاسخ از لحاظ آماری (در سطح یک درصد) معنیدار بودند. نتایج نشان داد که درصدهای پایین بیودیزل و اتانول تقریباً توان و گشتاوری برابر با سوخت دیزل دارند ولی با افزایش غلظت این دو نوع سوخت در سوخت اختلاط یافته، میزان توان و گشتاور موتور کاهش مییابد. بیشترین میزان توان ترمزی (79 کیلووات) در بار کامل (100 درصد) و سرعت 2800 دور بر دقیقه و برای سوخت دیزل خالص (D100B0E0) اتفاق افتاد. همچنین بیشترین میزان گشتاور برای سوخت دیزل خالص (D100B0E0) و در سرعت 1630 دور بر دقیقه در بار کامل (100 درصد) و به میزان 325 نیوتن متر بهدست آمد.
بهرام حسین زاده سامانی؛ محمد هادی خوش تقاضا؛ سعید مینایی؛ زهره حمیدی اصفهانی؛ مریم توکلی دخر آبادی
چکیده
برای کاهش اثرات منفی روش حرارتی متداول پاستوریزاسیون بر روی مواد غذایی میتوان از روشهای غیر حرارتی استفاده نمود. هدف در این پژوهش بررسی روش غیر حرارتی فراصوت و عوامل تأثیرگذار آن بر باکتری اشرشیاکلی آب آلبالو میباشد. برای این منظور متغیرهای مستقل توان فراصوت (200 تا 600 وات)، زمان موجدهی (5 تا 15 دقیقه)، قطر پروب (20 تا 40 میلیمتر) ...
بیشتر
برای کاهش اثرات منفی روش حرارتی متداول پاستوریزاسیون بر روی مواد غذایی میتوان از روشهای غیر حرارتی استفاده نمود. هدف در این پژوهش بررسی روش غیر حرارتی فراصوت و عوامل تأثیرگذار آن بر باکتری اشرشیاکلی آب آلبالو میباشد. برای این منظور متغیرهای مستقل توان فراصوت (200 تا 600 وات)، زمان موجدهی (5 تا 15 دقیقه)، قطر پروب (20 تا 40 میلیمتر) و عمق نفوذ پروب در ظرف حاوی آب آلبالو (0 تا 40 میلیمتر) انتخاب گردید. در ابتدا طراحی پروبها با قطرهای مورد نظر توسط روابط موجود و نرم افزارهای CAD-CAM انجام پذیرفت. پس از انجام آزمایشات، تحلیل دادهها به روش سطح پاسخ نشان داد که مدل درجه دوم با ضریب تبیین 96/0، میزان خطای استاندارد 73/1545 و ضریب تغییرات 14% بهترین مدل برای برآورد تعداد باکتری اشرشیاکلی در تیمارهای مختلف بوده است. همچنین نتایج نشان دادند که با افزایش توان و زمان امواجدهی اثر کشندگی امواج فراصوت افزایش مییابد. همچنین با افزایش قطر و عمق نفوذ پروب ابتدا اثر کشندگی افزایش یافته و سپس کاهش مییابد. در انتها متغیرهای مورد آزمایش با روش سطح پاسخ بهینه شده و مقادیر بهدست آمده برای توان فراصوت، زمان اعمال امواج، قطر پروب و عمق نفوذ پروب بهترتیب برابر 600 وات، 15 دقیقه، 31/35 میلیمتر و 83/20 میلیمتر بهدست آمدند. بهازای مقادیر ذکر شده، میزان کاهش اشرشیاکلی برآورد شده برابر 97/1 دوره لگاریتمی بوده است.