بیو انرژی
سیدرضا موسوی سیدی؛ سید محمد رضا میری
چکیده
در میان سوختهای جایگزین، سوخت بیودیزل بهعنوان یک گزینه مناسب برای موتور دیزل محسوب میشود. در این مطالعه، سوخت بیودیزل از روغنهای پسماند آشپزخانه به روش ترانساستریفیکاسیون تولید شد. بیودیزل تولیدی در نسبتهای 5 و 10 درصد حجمی با سوخت دیزل مخلوط و بر روی موتور دیزل چهار سیلندر چهار زمانه تزریق مستقیم در سرعتهای rpm 1100 تا rpm 1400 ...
بیشتر
در میان سوختهای جایگزین، سوخت بیودیزل بهعنوان یک گزینه مناسب برای موتور دیزل محسوب میشود. در این مطالعه، سوخت بیودیزل از روغنهای پسماند آشپزخانه به روش ترانساستریفیکاسیون تولید شد. بیودیزل تولیدی در نسبتهای 5 و 10 درصد حجمی با سوخت دیزل مخلوط و بر روی موتور دیزل چهار سیلندر چهار زمانه تزریق مستقیم در سرعتهای rpm 1100 تا rpm 1400 با گام rpm 100 تحت بار کامل در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر آزمایش شد. سپس جنبه آزمایشگاهی با مطالعه شبیهسازی انجام شده با استفاده از نرمافزار GT-Power اعتبارسنجی شد. نتایج نشان میدهد توافق خوبی بین نتایج شبیهسازی و آزمایشگاهی وجود دارد که حداکثر خطا در گشتاور 6.3 درصد، مصرف سوخت ویژه 4.8 درصد و در آلایندههای NOx و CO 5.6 درصد یافت شد. نتایج شبیهسازی نشان داد که با افزایش سرعت موتور و افزایش درصد سوخت بیودیزل مخلوط نسبت به سوخت دیزل خالص برای بیودیزل مخلوط B10، گشتاور موتور به میزان 4.4 درصد افزایش و مصرف سوخت ویژه به میزان 4.45 درصد کاهش یافت. از طرفی در مقایسه با سوخت دیزل، آلاینده NOx، 1.8 درصد افزایش و آلاینده CO، 37.67 درصد کاهش یافت. نتایج شبیهسازی و آزمایشگاهی نشان داد که سوخت B10 عملکرد بهتری را ارائه میدهد و نیز میزان آلایندگی موتور را به میزان قابلتوجهی کاهش میدهد. همچنین فرایند شبیهسازی به دلیل کاهش هزینهها و افزایش سرعت محاسبات میتواند نسبت به روشهای آزمایشگاهی هزینه تحقیق را کاهش دهد.
سعید احمدی پور؛ محمدحسین آق خانی؛ جواد زارعی
چکیده
در موتورهای احتراق داخلی، نسبت تراکم و نوع سوخت مورد استفاده، دو فاکتور مهم و تأثیرگذار بر عملکرد موتور و انتشار آلایندههای خروجی میباشد. در تحقیق حاضر جهت بررسی ویژگیهای عملکردی و آلایندههای خروجی با نسبت تراکمهای مختلف و سوختهای جایگزین از حل عددی یکبعدی دینامیک سیالات محاسباتی با نرمافزار GT-Power جهت مدلسازی موتور ...
بیشتر
در موتورهای احتراق داخلی، نسبت تراکم و نوع سوخت مورد استفاده، دو فاکتور مهم و تأثیرگذار بر عملکرد موتور و انتشار آلایندههای خروجی میباشد. در تحقیق حاضر جهت بررسی ویژگیهای عملکردی و آلایندههای خروجی با نسبت تراکمهای مختلف و سوختهای جایگزین از حل عددی یکبعدی دینامیک سیالات محاسباتی با نرمافزار GT-Power جهت مدلسازی موتور دیزلی شش سیلندر تزریق مستقیم استفاده گردید. نسبت تراکم از 15:1 تا 19:1 با فاصله یک واحد و از سوختهای جایگزین سوخت مبنا (دیزل) شامل متانول، اتانول، ترکیب دیزل و اتانول، بیودیزل و دکان استفاده شد. برای اعتبارسنجی مدل، مقایسهای بین دادههای شبیهسازی با دادههای تجربی (شامل گشتاور و توان) صورت گرفت که نتایج نشان داد که خطای اعتبارسنجی، کمتر از 12/6 درصد است که این موضوع معرف اعتبار قابل قبول مدل نرمافزاری است. همچنین نتایج مدلسازی نشان داد که با افزایش نسبت تراکم، سوخت دکان نسبت به سوخت مبنا دارای توان و گشتاور ترمزی بالاتری در حدود 86/3 درصد و مصرف سوخت ویژه ترمزی به مقدار 72/3 درصد به دلیل تولید توان بالاتر، کاهش یافته است. در ضمن اینکه با کاهش نسبت تراکم نسبت به حالت مبنا، مقدار CO و CO2 با سوخت بیودیزل و دیزل دارای حداقل مقدار و کمترین انتشار NOX با سوخت دکان حاصل گردیده است. در حالت کلی نتایج نشان داد که سوخت دکان با نسبت تراکم 17:1 میتواند جایگزین خوبی نسبت به سوخت دیزل در موتورهای دیزلی باشد.