طراحی و ساخت
جابر سلیمانی؛ محمد حسین کیان مهر؛ سید رضا حسن بیگی بیدگلی؛ سید مهدی شریعتمداری؛ کوروش رضا پور
چکیده
یکی از منابع زیستتوده فضولات دامی میباشد. فرآوری کود گاوی با استفاده از دستگاههای فشردهساز (اکسترودر) بهدلیل بزرگ بودن اندازه ذرات کود و محتویات آن (کاه و کلش) همواره با مشکلاتی روبهرو است. ﻫﺪف اﺻﻠﯽ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ دستگاه خردکن کود گاوی مرطوب ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. قسمتهای مختلف دستگاه شامل واحد کوبنده، ضدکوبنده ...
بیشتر
یکی از منابع زیستتوده فضولات دامی میباشد. فرآوری کود گاوی با استفاده از دستگاههای فشردهساز (اکسترودر) بهدلیل بزرگ بودن اندازه ذرات کود و محتویات آن (کاه و کلش) همواره با مشکلاتی روبهرو است. ﻫﺪف اﺻﻠﯽ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ دستگاه خردکن کود گاوی مرطوب ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. قسمتهای مختلف دستگاه شامل واحد کوبنده، ضدکوبنده و فنر و پیچ قابلتنظیم میباشد. در این خردکن از مکانیزم فنر و پیچ قابلتنظیم برای تنظیم فاصلهی بین کوبنده و ضدکوبنده برای دستیابی به اندازه ذرات نهایی مطلوب استفاده شده است. در هر آزمون مقداری کود گاوی بهوسیله دستگاه آسیاب شد و قطر میانگین هندسی اندازه ذرات کود گاوی برای سه سطح محتوای رطوبتی شامل 35، 40 و 45 درصد (بر مبنای تر) و سه سطح سرعت دورانی واحد کوبنده شامل 150، 200 و 250 دور بر دقیقه تعیین شد. به این منظور از یک آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی در سه تکرار استفاده شد. توزیع اندازه ذرات کود گاوی درتمام سطوح محتوای رطوبتی و سرعت دورانی واحد کوبنده، بهصورت نرمال بود. گستردهترین توزیع در محتواهای رطوبتی 35 و 40 درصد (بر مبنای تر) در سرعت دورانی 200 دور بر دقیقه و در محتوای رطوبتی 45 درصد (بر مبنای تر) در سرعت دورانی 250 دور بر دقیقه مشاهد شد. خرد شدن کود گاوی توسط دستگاه خردکن در سرعت دورانی 200 دور بر دقیقه و محتوای رطوبتی 45 درصد (بر مبنای تر)، دارای کمترین قطر میانگین هندسی اندازه ذرات و برابر با 1.02 میلیمتر بود. افزون براین نتایج، بیشترین انرژی مصرفی ویژه دستگاه خردکن کود گاوی در محتوای رطوبتی 45% و سرعت دورانی 150 دور بر دقیقه برابر با 64.2 کیلوژول بر کیلوگرم بود. همچنین استفاده از دستگاه خردکن کود گاوی مرطوب سبب کاهش انرژی مصرفی ویژه خرد کردن کود گاوی به میزان 92% نسبت به روش مرسوم (استفاده از دستگاههای خشککن و آسیاب چکشی) در خط تولید پلت شده است.
فرهاد خوشنام؛ سید رضا حسن بیگی بیدگلی؛ مسلم نامجو؛ مهدیه دوروزی
چکیده
در این تحقیق از دو رقم خربزه صادراتی "زرد ایوانکی" و "سوسکی سبز" و سامانه آزمایشگاهی مبتنی بر فناوری آکوستیک استفاده شد. سامانه آزمایشگاهی شامل مکانیزم تحریک مکانیکی میوه، حسگر صوتی، تجهیزات نمایش و ضبط سیگنال صدا و تکیه گاه میوه می باشد. در این سامانه میوه توسط ضربه آونگ تحریک شده، پاسخ سیگنال به کمک صداسنج دریافت و سپس پردازش گردید. ...
بیشتر
در این تحقیق از دو رقم خربزه صادراتی "زرد ایوانکی" و "سوسکی سبز" و سامانه آزمایشگاهی مبتنی بر فناوری آکوستیک استفاده شد. سامانه آزمایشگاهی شامل مکانیزم تحریک مکانیکی میوه، حسگر صوتی، تجهیزات نمایش و ضبط سیگنال صدا و تکیه گاه میوه می باشد. در این سامانه میوه توسط ضربه آونگ تحریک شده، پاسخ سیگنال به کمک صداسنج دریافت و سپس پردازش گردید. عوامل متعددی روی پاسخ آکوستیکی میوه خربزه و درنتیجه پارامترهای آکوستیکی تأثیر دارند. در این تحقیق اثر پارامترهای جنس گوی ضربه زن (سه سطح)، زاویه برخورد آونگ به میوه (سه سطح)، موقعیت صداسنج نسبت به محل ضربه (دو سطح) و نوع رقم (دو سطح) بهصورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح آماری کاملاً تصادفی و با سه تکرار روی هر نمونه خربزه مورد مطالعه قرار گرفت. در هر دو رقم مشخص شد که اثر متغیرهای جنس گوی، زاویه برخورد و موقعیت صداسنج برتر از فشار صوت و اندازهFFT و نیز اثر متقابل موقعیت صداسنج و زاویه برخورد بر اندازه FFT در سطح یک درصد در هر دو رقم معنی دار هستند. هیچکدام از متغیرها و اثرات متقابل آن ها تأثیر معنی داری بر فرکانس تشدید نداشتند. بهدلیل این که جنس ماده ضربه زن، زاویه برخورد، محل دریافت صدا و نوع رقم تأثیر معنی داری بر فرکانس تشدید ندارند، استفاده از آنها در آزمون های آکوستیکی بهمنظور تشخیص عیوب داخلی و مرحله رسیدگی خربزه توصیه میشود. همچنین نتایج نشان داد که استفاده از گوی پلاستیکی، زاویه برخورد 70 درجه و موقعیت میکروفن 90 درجه در طراحی سامانه آکوستیک برای دریافت پاسخ آکوستیک مناسب تر است.
طراحی و ساخت
مهدی زمانی؛ محمد ابونجمی؛ سید رضا حسن بیگی بیدگلی
چکیده
یکی از روش هایی که امروزه برای به حداقل رساندن هزینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات صنعتی دوار بهکار می رود، پایش وضعیت به کمک تحلیل صدا می باشد. در پژوهش حاضر به منظور بررسی روند تشخیص عیب و پایش وضعیت جعبه دنده ابتدا سامانه ای طراحی و سپس ساخته شد. صدای حاصل از چرخ دنده های سالم و معیوب بهوسیله صداسنج اخذ و در رایانه جهت پردازش ذخیره ...
بیشتر
یکی از روش هایی که امروزه برای به حداقل رساندن هزینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات صنعتی دوار بهکار می رود، پایش وضعیت به کمک تحلیل صدا می باشد. در پژوهش حاضر به منظور بررسی روند تشخیص عیب و پایش وضعیت جعبه دنده ابتدا سامانه ای طراحی و سپس ساخته شد. صدای حاصل از چرخ دنده های سالم و معیوب بهوسیله صداسنج اخذ و در رایانه جهت پردازش ذخیره گردید. اندازه گیری صدا در سه سرعت پینیون 750، 1050 و 1500 دور بر دقیقه برای چرخ دنده های سالم، عیب شکستگی یک دندانه و ساییدگی یک دندانه انجام شد. مقایسه سیگنال های صوتی پردازش شده از چرخ دنده های جعبه دنده در شرایط سالم و معیوب نشان دهنده فرکانس درگیری چرخ دنده، هارمونیک های آن و نیز تغییرات در اثر عیوب ایجاد شده بود. نتایج حاصل از تحلیل طیف فرکانسی سیگنال ها در سرعت 1500 دور بر دقیقه پینیون، عیب شکستگی یک دندانه در فرکانس درگیری چرخدنده ها را به ترتیب برابر 500، 350 و 250 هرتز نشان داد که با افزایش دامنه فرکانس مذکور ظاهر شد. عیب سائیدگی دندانه ها در یک چرخ دنده بهصورت ایجاد باندهای جانبی به فاصله مساوی در اطراف فرکانس درگیری چرخدنده در طیف فرکانسی سیگنال در سرعت های 1500 و 1050 دور بر دقیقه پینیون کاملاً قابل تشخیص بود. بررسی طیف فرکانسی سیگنال صوتی حاصل از چرخ دنده، بیانگر توانمندی این روش در پایش وضعیت جعبه دنده با دقت بالا در زمان حداقل می باشد.
نعمت کرامت سیاوش؛ غلامحسن نجفی؛ سید رضا حسن بیگی بیدگلی؛ برات قبادیان
چکیده
بیودیزل سوختی بر پایه سوخت دیزل است که از روغنهای گیاهی و یا حیوانی حاصل شده و دارای زنجیرهای بلند استرهای آلکیل میباشد. نوع سوخت تأثیر مستقیم بر پدیده احتراق موتورهای احتراق تراکمی (IC) دارد. یکی از مهمترین پارامترهای کیفی کارکرد موتور که در اثر نوع سوخت تغییر میکند، صدای موتور میباشد. هدف تحقیق حاضر، مطالعه تجربی صدای موتور ...
بیشتر
بیودیزل سوختی بر پایه سوخت دیزل است که از روغنهای گیاهی و یا حیوانی حاصل شده و دارای زنجیرهای بلند استرهای آلکیل میباشد. نوع سوخت تأثیر مستقیم بر پدیده احتراق موتورهای احتراق تراکمی (IC) دارد. یکی از مهمترین پارامترهای کیفی کارکرد موتور که در اثر نوع سوخت تغییر میکند، صدای موتور میباشد. هدف تحقیق حاضر، مطالعه تجربی صدای موتور دیزل، با استفاده از مخلوطهای B00، B5، B10، B15، B20، B25 و B30 سوختهای دیزل و بیودیزل میباشد. در این تحقیق بیودیزل تولید شده از روغن پسماند با نسبتهای مختلف با سوخت دیزل ترکیب شده و صدای موتور تراکتور دو چرخ در اثر این سوختها مورد ارزیابی قرار گرفت. این تحقیق در حالت ایستگاهی و در سه موقعیت گوش چپ راننده، 5/1 متری اگزوز و 5/7 متری اگزوز و در 6 سرعت موتور (1200، 1400، 1600، 1800، 2000 و rpm 2200) انجام گرفت. نتایج آزمایشها نشان دادند که بیشترین و کمترین تراز صدای تولیدی بهترتیب به B10 و B30 مربوط میشوند. با بالا رفتن دور موتور از 1200 به rpm 2200، تراز شدت صدا dB 8/7 کاهش مییابد. نتایج آزمایشها نشان داد که میانگین تراز فشار صدا در موقعیت راننده dB 3/4 بیشتر از موقعیت اطرافیان است.