محمدعلی رستمی؛ ارژنگ جوادی؛ محسن حیدری سلطان آبادی؛ عباس مهدی نیا؛ محمد شاکر
چکیده
یکی از مواردی که در انتخاب تراکتورهای وارداتی و ساخت داخل باید مورد توجه قرار گیرد راحتی کاربر از نظر دسترسی به قسمتهای کنترلی و راحتی سوار شدن میباشد. این تحقیق بهمنظور بررسی سازگاری بعضی از تراکتورهای وارداتی و ساخت داخل با اندازه و محدودیت حرکتی اعضای کاربران انجام گردید. چهار نوع تراکتور مورد مطالعه شامل مسیفرگوسن 285، مسیفرگوسن ...
بیشتر
یکی از مواردی که در انتخاب تراکتورهای وارداتی و ساخت داخل باید مورد توجه قرار گیرد راحتی کاربر از نظر دسترسی به قسمتهای کنترلی و راحتی سوار شدن میباشد. این تحقیق بهمنظور بررسی سازگاری بعضی از تراکتورهای وارداتی و ساخت داخل با اندازه و محدودیت حرکتی اعضای کاربران انجام گردید. چهار نوع تراکتور مورد مطالعه شامل مسیفرگوسن 285، مسیفرگوسن 399، والترا و نیوهلند بودند. در این طرح ابتدا دادههای تنسنجی مورد نیاز، در پنج استان کشور برای 250 نفر از کاربران تراکتورها بهطور تصادفی، اندازهگیری شد. سپس برخی مشخصات تراکتورها با دادههای نظیر تنسنجی صدکهای پنجم و نود و پنجم کاربران مقایسه گردید. نتایج بهدست آمده نشان داد فاصله جاپایی تراکتورهای مطالعه شده از زمین و ارتفاع پلکانهای آنها زیاد بود و با افزایش تعداد پلکانهای تراکتورها و کاهش ارتفاع آنها میتوان وضعیت مطلوب را ایجاد نمود. عمق صندلی تراکتورهای نیوهلند و والترا برای رانندگان صدک پنجم زیاد بوده و در نظر گرفتن پشتی مناسب که ضخامت آن قابل تغییر باشد برای رفع مشکل پیشنهاد گردید. بررسیها نشان داد، عمق صندلی تراکتورهای مسیفرگوسن 285 و 399 کوتاهتر از طول ران رانندگان صدک نود و پنجم بود و نیاز به افزایش 10 سانتیمتر به عمق صندلی آنها میباشد. ارتفاع پشتی صندلی تراکتورها برای رانندگان صدک پنجم و نود و پنجم کوتاه بود. در تراکتورهای مسیفرگوسن 285 و والترا فاصله فلکه فرمان از نقطه مرجع صندلی بیشتر از طول دست رانندگان صدک پنجم بود. بنابراین دست رانندگان برای تسلط مطلوب بر فرمان کوتاه ارزیابی گردید. بررسیها نشان داد که رانندگان برای دسترسی به اهرم دنده در تراکتور مسیفرگوسن 399 دچار مشکل هستند و افزایش گستره جابهجایی صندلی برای تسلط بهتر رانندگان روی اهرم دنده به میزان 5 تا 10 سانتیمتر توصیه شد.
جبراییل تقی نژاد؛ ارژنگ جوادی
چکیده
به منظور بررسی اثر نظامهای مختلف خاکورزی در جاکشت ذرت دانهای بر عملکرد کلزا (هایولا401) به عنوان کشت پاییزه، آزمایشی در اراضی منطقه مغان با خاک رسی طی سال های 91-88 در مغان انجام شد. شیوه تهیه بستر بذر شامل MT: خاکورز برگرداندار + دیسک (روش مرسوم)، SCT: ساقه خردکن+ خاکورز قلمی+ دیسک، STT: ساقه خردکن+ دو بار دیسک، CT: خاکورز قلمی+ دیسک ...
بیشتر
به منظور بررسی اثر نظامهای مختلف خاکورزی در جاکشت ذرت دانهای بر عملکرد کلزا (هایولا401) به عنوان کشت پاییزه، آزمایشی در اراضی منطقه مغان با خاک رسی طی سال های 91-88 در مغان انجام شد. شیوه تهیه بستر بذر شامل MT: خاکورز برگرداندار + دیسک (روش مرسوم)، SCT: ساقه خردکن+ خاکورز قلمی+ دیسک، STT: ساقه خردکن+ دو بار دیسک، CT: خاکورز قلمی+ دیسک و DD: دو بار دیسک سنگین، با بکارگیری طرح بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار و پنج تیمار ارزیابی شد. پارامترهای اندازهگیری شامل جرم مخصوص ظاهریخاک، مقاومت نفوذی خاک، قطر متوسط وزنی کلوخهها MWD))، درصد رطوبت وزنی، درصد سبز، درصد استقرار بوته، درصد برگردان بقایای گیاهی، ارتفاع بوته و عمکلرد دانه بود. نتایج نشان داد جرم مخصوص ظاهری خاک در لایه 10-0 سانتی متر تحت تاثیر تیمارهای خاکورزی قرار نگرفت ولی در عمق 20-10 سانتی متر تیمار SCT و MT به ترتیب با gr cm-3 1/22 و 1/21 تو اما در یک سطح آماری کمترین و تیمار DD با gr cm-3 1/27 بیشترین مقدار این شاخص را داشته است. میانگین مقاومت نفوذی خاک در عمق 30-10 سانتی متر در تیمار DD بطور معنیداری بیشتر از بقیه تیمارها بوده ولی در لایه 10-0 سانتی متر معنیدار نبود. همچنین نتایج نشان میدهد درصد برگردان بقایای گیاهی و قطر متوسط وزنی کلوخهها MWD)) در روشهای مختلف خاکورزی معنیدار بود و تیمار MT با 88% بیشترین و تیمار DD با 56% کمترین برگردان بقایا را نسبت به تیمارهای دیگر داشته است. متوسط قطر وزنی کلوخهها در تیمارهای SCT و DD به ترتیب با مقادیر 1/19و1/24 سانتی متر حداقل این شاخص را در بهترین وضعیت داشته و تیمار MT با میانگین 1/92 سانتی متر بیشترین و بدترین وضعیت پودرشدگی خاک را داشته است. بنابراین نتایج نشان داد شیوه برگردان کردن بقایای گیاهی ذرت بر عملکرد کلزا معنی دار بود و تیمار SCT با میانگین عملکرد kgha-1 8/2563 نسبت به دیگر تیمارها برتری داشته و به عنوان شیوه تهیه بستر بذر کلزای پاییزه پس از یرداشت ذرت در منطقه می توان پیشنهاد نمود.