طراحی و ساخت
علی محمدی؛ کامران خیرعلی پور؛ بهرام قمری؛ احمد جهان بخشی؛ رضا شهیدی
چکیده
مدت زمان مجاز مواجهه کاربر با ارتعاش یکی از عاملهای اصلی در حفظ سلامت کاربر از یک طرف و بهینهسازی ماشینها و تجهیزات از طرف دیگر میباشد. تحقیق حاضر به منظور محاسبه مدت زمان مجاز مواجهه کاربر با ارتعاش تراکتور ITM475 صورت پذیرفته است. آزمایشهای این پژوهش با استفاده از یک ارتعاشسنج سه جهته و بر اساس استاندارد بینالمللی ارتعاش ...
بیشتر
مدت زمان مجاز مواجهه کاربر با ارتعاش یکی از عاملهای اصلی در حفظ سلامت کاربر از یک طرف و بهینهسازی ماشینها و تجهیزات از طرف دیگر میباشد. تحقیق حاضر به منظور محاسبه مدت زمان مجاز مواجهه کاربر با ارتعاش تراکتور ITM475 صورت پذیرفته است. آزمایشهای این پژوهش با استفاده از یک ارتعاشسنج سه جهته و بر اساس استاندارد بینالمللی ارتعاش ISO 2631-1 انجام گرفت. اطلاعات به دست آمده بر اساس اندازه گیری های به عمل آمده از 18 تیمار و 3 تکرار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. عاملهای مورد بررسی شامل دور موتور در سه سطح 1500،1000 و 2000 دور در دقیقه، موقعیت دنده در سه سطح دنده 1، 2 و 3 و نوع جاده در دو سطح خاکی و آسفالت بود. بیشترین میزان ارتعاش کل بدن و به تبع آن کمترین مدت زمان مجاز مواجهه در جاده خاکی، دور موتور 2000 دور بر دقیقه، و دنده 3 بوده که مقدار آنها به ترتیب برابر 49/1 متر بر مجذور ثانیه و 16/1 ساعت بود. ضمن رعایت مدت زمان مجاز مواجهه توسط کاربران این تراکتور، نیاز است تمهیداتی برای کاهش ارتعاش تمام بدن کاربر تراکتور مورد نظر اندیشیده شود.
مرتضی قاری؛ بهرام قمری؛ نیکروز باقری
چکیده
آلایندههای خروجی از وسایل نقلیه موتوری جزء خطرناکترین آلایندهها هستند و عامل 50 تا 90 درصد آلودگی هوا بهشمار میروند. با رشد چشمگیر وسایل نقلیه موتوری و با توجه به میزان آلایندگی آنها، امروزه پژوهشهای بسیاری در زمینه بهینهسازی موتورهای وسایل نقلیه موتوری در راستای کاهش آلایندگیها توسط پژوهشگران صورت گرفته است. هدف این ...
بیشتر
آلایندههای خروجی از وسایل نقلیه موتوری جزء خطرناکترین آلایندهها هستند و عامل 50 تا 90 درصد آلودگی هوا بهشمار میروند. با رشد چشمگیر وسایل نقلیه موتوری و با توجه به میزان آلایندگی آنها، امروزه پژوهشهای بسیاری در زمینه بهینهسازی موتورهای وسایل نقلیه موتوری در راستای کاهش آلایندگیها توسط پژوهشگران صورت گرفته است. هدف این تحقیق بررسی اثر تزریق گاز دینیتروژن مونواکسید به هوای ورودی موتور بنزینی انژکتوری بر آلایندگیهای خروجی در سه سرعت دورانی و تعیین مقدار بهینه درصد گاز دینیتروژن مونواکسید و سرعت دورانی است. در این راستا، هوا با گاز دینیتروژن مونواکسید در غلظتهای 0، 4، 8، 12 و 16 درصد مخلوط گردید و به موتور تزریق شد. سپس تأثیر آن بر آلایندهها، مورد اندازهگیری قرار گرفت. هر یک از آلایندهها نسبت به درصد دینیتروژن مونواکسید موجود در هوای موتور و سرعت دورانی در سه بعد مدلسازی و با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهینهسازی شدند. نتایج بهدست آمده نشان داد که با افزایش میزان غلظت دینیتروژن مونواکسید موجود در هوای ورودی موتور، میزان CO و HC کاهش چشمگیر و میزان CO2 و NOx افزایش مییابند. همچنین با افزایش سرعت دورانی موتور همزمان با افزایش میزان غلظت دینیتروژن مونواکسید، میزان CO، CO2، HC و NOx کاهش داشتند. میزان غلظت دینیتروژن مونواکسید و سرعت دورانی بهینه بهدست آمده از روش الگوریتم ژنتیک برای آلایندگی بهترتیب برابر 54/14 درصد و rpm3184 میباشد.