فرزاد مهدیه بروجنی؛ علی ملکی
چکیده
کمباینها یکی از مهمترین منابع ایجاد سر و صدا در کشاورزی هستند. با توجه به شرایط متفاوت کاری کمباینها و اینکه رانندگان همواره در معرض سر و صدای ناشی از کمباینها هستند. این پژوهش با هدف دستیابی به بعد فرکتال سیگنالهای صوتی کمباین سمپو (SAMPO) در شرایط مختلف صورت گرفت تا از این طریق بتوان به ساختار مناسب جاذبهای صوتی در کمباینها ...
بیشتر
کمباینها یکی از مهمترین منابع ایجاد سر و صدا در کشاورزی هستند. با توجه به شرایط متفاوت کاری کمباینها و اینکه رانندگان همواره در معرض سر و صدای ناشی از کمباینها هستند. این پژوهش با هدف دستیابی به بعد فرکتال سیگنالهای صوتی کمباین سمپو (SAMPO) در شرایط مختلف صورت گرفت تا از این طریق بتوان به ساختار مناسب جاذبهای صوتی در کمباینها دستیافت. سیگنالهای صوتی کمباین مطابق با استاندارد بینالمللی5131 و 7216 در دو سطح دور موتور (تند و آرام)، دو وضعیت عملکردی (حرکت آزاد و هنگام برداشت)، چهار حالت دنده (دنده پارک، دنده یک سنگین، دنده دو سنگین و دنده سه سبک) و دو موقعیت میکروفون (کمباین با کابین و بدون کابین) ضبط گردید. بعد فرکتال سیگنالهای صوتی در حوزه زمان با استفاده از روشهای کاتز، سویک، هیگوچی و MRBC و با اعمال سه پنجره لرزان به طولهای50، 100 و 200 میلیثانیه محاسبه شد. نتایج نشان داد که مقادیر بعد فرکتال اعدادی بین 1 تا 6/1 را به خود اختصاص میدهد و همچنین با افزایش طول پنجرهها مقدار آن افزایش مییابد (در پنجره 50 میلی ثانیه 34/1، در پنجره 100میلیثانیه 37/1 و در پنجره 200میلیثانیه 40/1) و در وضعیت وجود کابین بعد فرکتال مقدار 25/1 و در حالت بدون کابین 48/1 است. همچنین با افزایش دور موتور مقدار بعد فرکتال سیگنال صوتی از 34/1 به40/1 افزایش مییابد.