گل محمد خوب بخت
چکیده
در طی سالهای اخیر تلاشهای فراوانی را در جهت صرفهجویی و مصرف منطقی نفت و گاز، بهینهسازی تجهیزات انرژی بر و جایگزینی سوختهای فسیلی با منابع انرژی تجدیدپذیر انجام دادهاند. برای یک سوخت جایگزین سوخت دیزل بسیار مهم است که از نظر فنی و محیطی مورد قبول، از لحاظ اقتصادی، قابل رقابت و به آسانی در دسترس باشد. در این تحقیق به بررسی ...
بیشتر
در طی سالهای اخیر تلاشهای فراوانی را در جهت صرفهجویی و مصرف منطقی نفت و گاز، بهینهسازی تجهیزات انرژی بر و جایگزینی سوختهای فسیلی با منابع انرژی تجدیدپذیر انجام دادهاند. برای یک سوخت جایگزین سوخت دیزل بسیار مهم است که از نظر فنی و محیطی مورد قبول، از لحاظ اقتصادی، قابل رقابت و به آسانی در دسترس باشد. در این تحقیق به بررسی تاثیر بار و سرعت موتور و همچنین درصدهای مختلف اختلاط سوختهای دیزل، بیودیزل و بیواتانول بر روی عملکرد اقتصادی موتور دیزل OM 924 پرداخته شد. طراحی آزمایشها با استفاده از روش آماری سطح پاسخ پایهریزی شد و نقاط بهینه متغیرهای مستقل بهمنظور کمینه و یا بیشینه کردن سطوح پاسخ، بهدست آمد. مدلهای درجه دوم بهدست آمده با استفاده از روش سطح پاسخ بهمنظور پیشبینی تاثیر متغیرهای ورودی بر روی سطوح پاسخ از لحاظ آماری (در سطح یک درصد) معنیدار بودند. نتایج نشان داد که با افزایش بار اعمالی به موتور هزینه ویژه سوخت در تمام اختلاطهای سوختی کاهش مییابد. همچنین با افزایش سرعت موتور میزان هزینه ویژه سوخت در بارهای پایین به دلیل افزایش مصرف ویژه سوخت روند صعودی شدیدی دارد و در بارهای بالا و میانه این روند افزایشی، ملایمتر شده و در بارهای بالا با افزایش سرعت موتور هزینه ویژه سوخت ابتدا کاهش و سپس افزایش مییابد. میزان هزینه ویژه سوخت با افزایش درصد بیواتانول و بیودیزل در سوختهای اختلاطیافته نسبت به سوخت دیزل افزایش یافت و سوخت دیزل کمترین میزان هزینه ویژه سوخت (580 ریال بهازای هر کیلووات ساعت) را در سرعت 2139 دور بر دقیقه و بار کامل (100 درصد) به خود اختصاص داد.
گل محمد خوب بخت
چکیده
شبیهسازی مدل موتور احتراق داخلی یک ابزار موفق برای مطالعه عملکرد موتور و کمک به ارزیابی و پیشرفتهای جدید میباشد. مدلهای ترمودینامیکی چرخه واقعی موتور ابزاری مناسب برای تجزیه و تحلیل کامل عملکرد موتور و حساسیت پارامترهای عملیاتی مختلف میباشد. در این تحقیق به تحلیل اکسرژی حاصل از احتراق موتور چهار سیلندر، دیزل OM 924 پرداخته ...
بیشتر
شبیهسازی مدل موتور احتراق داخلی یک ابزار موفق برای مطالعه عملکرد موتور و کمک به ارزیابی و پیشرفتهای جدید میباشد. مدلهای ترمودینامیکی چرخه واقعی موتور ابزاری مناسب برای تجزیه و تحلیل کامل عملکرد موتور و حساسیت پارامترهای عملیاتی مختلف میباشد. در این تحقیق به تحلیل اکسرژی حاصل از احتراق موتور چهار سیلندر، دیزل OM 924 پرداخته شد و همچنین تاثیر پارامترهای عملکردی موتور بر روی بازده اکسرژی برای اختلاط سوختی دیزل– بیودیزل پرداخته شد. با افزایش بار موتور و میزان بیودیزل در سوخت اختلاطی بازده اکسرژی بهترتیب کاهش و افزایش مییابد. همچنین با افزایش سرعت موتور تحت تمام شرایط کاری موتور این دو مشخصه ابتدا افزایش و در سرعتهای میانی به بیشترین مقدار خود رسیدند و سپس کاهش پیدا کردند. بیشترین مقدار بازده اکسرژی (72/37 درصد) در سرعت دورانی 2036 دور بر دقیقه در بار اعمالی 95 درصد و برای سوخت دیزل خالص (D100B0) رخ داد. نتایج حاصل از تحلیل اکسرژی نشان داد که 65/44 درصد اکسرژی سوخت بهطور کامل از بین میرود و قابل تبدیل بهکار نیست و بازده اکسرژی برابر با 62/32 درصد میباشد.
گل محمد خوب بخت
چکیده
دیسترول اصطلاح جدیدی است که بیانگر ترکیب سوختهای دیزل فسیلی، بیودیزل و بیواتانول مشتق شده از گیاهان میباشد. در این تحقیق به بررسی تأثیر بار و سرعت موتور و همچنین درصدهای مختلف اختلاط سوختهای دیزل، بیودیزل و اتانول بر روی مشخصههای توان و گشتاور موتور دیزل OM 314 پرداخته شد. طراحی آزمایشها با استفاده از روش آماری سطح پاسخ پایهریزی ...
بیشتر
دیسترول اصطلاح جدیدی است که بیانگر ترکیب سوختهای دیزل فسیلی، بیودیزل و بیواتانول مشتق شده از گیاهان میباشد. در این تحقیق به بررسی تأثیر بار و سرعت موتور و همچنین درصدهای مختلف اختلاط سوختهای دیزل، بیودیزل و اتانول بر روی مشخصههای توان و گشتاور موتور دیزل OM 314 پرداخته شد. طراحی آزمایشها با استفاده از روش آماری سطح پاسخ پایهریزی شد و نقاط بهینه متغیرهای مستقل بهمنظور کمینه و یا بیشینه کردن سطوح پاسخ، بهدست آمد. مدلهای درجه دوم بهدست آمده با استفاده از روش سطح پاسخ بهمنظور پیشبینی تأثیر متغیرهای ورودی بر روی سطوح پاسخ از لحاظ آماری (در سطح یک درصد) معنیدار بودند. نتایج نشان داد که درصدهای پایین بیودیزل و اتانول تقریباً توان و گشتاوری برابر با سوخت دیزل دارند ولی با افزایش غلظت این دو نوع سوخت در سوخت اختلاط یافته، میزان توان و گشتاور موتور کاهش مییابد. بیشترین میزان توان ترمزی (79 کیلووات) در بار کامل (100 درصد) و سرعت 2800 دور بر دقیقه و برای سوخت دیزل خالص (D100B0E0) اتفاق افتاد. همچنین بیشترین میزان گشتاور برای سوخت دیزل خالص (D100B0E0) و در سرعت 1630 دور بر دقیقه در بار کامل (100 درصد) و به میزان 325 نیوتن متر بهدست آمد.