رابطه ماشین و خاک
نشمیل فرهادی؛ عارف مردانی کرانی؛ عادل حسین پور؛ بهزاد گلعنبری
چکیده
پرداختن به چالشهای وسایل نقلیه خارج از جاده در زمینهای غیرمتعارف، مدلهای پیشبینی بر پایهی یادگیری ماشین را برای تعاملات چرخ و خاک ضروری میکند. علیرغم علاقه فزاینده به یادگیری ماشین برای مطالعات تعامل چرخ و خاک، پژوهشهای محدودی بر روی استفاده از رویکردهای مبتنی بر شبکههای عصبی مصنوعی برای پیشبینی تشکیل شیار ناشی ...
بیشتر
پرداختن به چالشهای وسایل نقلیه خارج از جاده در زمینهای غیرمتعارف، مدلهای پیشبینی بر پایهی یادگیری ماشین را برای تعاملات چرخ و خاک ضروری میکند. علیرغم علاقه فزاینده به یادگیری ماشین برای مطالعات تعامل چرخ و خاک، پژوهشهای محدودی بر روی استفاده از رویکردهای مبتنی بر شبکههای عصبی مصنوعی برای پیشبینی تشکیل شیار ناشی از چرخ متمرکز شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی تأثیر تایرهای بادی کشاورزی تحت بارها، سرعتها و عبورهای متعدد بر تشکیل شیارهای خاک در شرایط انبارهی خاک کنترلشده است. در این تحقیق شبکههای عصبی مصنوعی با الگوریتم پسانتشار، برای پیشبینی عمق شیار مورد استفاده قرار گرفت و مدل بهدستآمده با دادههای تجربی اعتبارسنجی شد. علاوه بر این، از روش آزمون-خطا برای بهینهسازی فراپارامترهای شبکه عصبی استفاده شد. پیکربندی بهینه برای شبکه پرسپترون چندلایه با تکانه 0.9 و نرخ یادگیری 0.35 به خطای جذر میانگین مربعات 0.10 دست یافت. شبکه عصبی تابع شعاعی پایه، با پهنای تابع گوسی برابر 3.90 و نرخ نرمالسازی برابر 0.02، جذر میانگین مربعات خطا برابر 0.12 را نشان داد. درحالیکه شبکه پرسپترون چندلایه دقت بالایی را نشان داد، شبکه تابع شعاعی پایه هزینههای محاسباتی کمتر و زمان پاسخدهی سریعتری را ارائه میدهد که آن را برای کاربردهای بلادرنگ مناسب میسازد. شبکههای عصبی بر روی دادههای تجربی نادیده اعتبارسنجی شدند و قابلیتهای قوی و تعمیم آنها را تایید کردند.
حمید تقوی فر؛ عارف مردانی کرانی
چکیده
در تحقیق حاضر اثر کشش خالص چرخ محرک بر روی تنش عمودی ایجاد شده زیر چرخ مورد مطالعه قرار گرفت. از اینرو سرعت پیشروی در سه سطح 8/0، 1 و 2/1 متر بر ثانیه، بار عمودی روی چرخ محرک220/65R21 در سه سطح 2، 3 و 4 کیلونیوتن و لغزش در سه سطح 8، 12 و 15 درصد مورد استفاده قرار گرفتند تا مقدار نیروی کشش و تنش عمودی در سه عمق 1/0، 15/0 و 2/0 متری اندازهگیری شوند. آزمونها ...
بیشتر
در تحقیق حاضر اثر کشش خالص چرخ محرک بر روی تنش عمودی ایجاد شده زیر چرخ مورد مطالعه قرار گرفت. از اینرو سرعت پیشروی در سه سطح 8/0، 1 و 2/1 متر بر ثانیه، بار عمودی روی چرخ محرک220/65R21 در سه سطح 2، 3 و 4 کیلونیوتن و لغزش در سه سطح 8، 12 و 15 درصد مورد استفاده قرار گرفتند تا مقدار نیروی کشش و تنش عمودی در سه عمق 1/0، 15/0 و 2/0 متری اندازهگیری شوند. آزمونها در طرح بلوکهای کاملاً تصادفی بر روی خاک رسی لومی با رطوبت 12% با سه تکرار انجام شدند. تنش عمودی از طریق یک سامانهی ساخته شده تنشسنج و نیروی کششی نیز از طریق 4 عدد لودسل افقی نصب شده بین چرخ و کشندهی چرخ اندازهگیری شدند. بررسیهای انجام شده در سطح آماری 1% نشان دادند که نیروی کششی باعث افزایش تنش عمودی زیر چرخ میگردد و بیشترین تنش عمودی زیر چرخ با مقدار 78 کیلوپاسکال در عمق 1/0 متر مربوط به کشش بیشینهی خالص حاصل شده تحت تأثیر بار 4 کیلونیوتن، لغزش 15 درصد و سرعت 8/0 متر بر ثانیه میباشد.