امین نیکخواه؛ باقر عمادی؛ مهدی خجسته پور؛ سید رضا عطارزاده حسینی
چکیده
توجه به وضعیت ارگونومیکی کاربران ماشینهای کشاورزی یکی از اهداف مکانیزاسیون کشاورزی میباشد. از اینرو، این پژوهش با بهکارگیری روشی جدید به بررسی وضعیت ارگونومیک مکانیزمهای ترمز و گاز تراکتورهای MF285 و MF399 پرداخت، بدینترتیب که فعالیت الکتریکی عضلات دوقلوی داخلی، دوقلوی خارجی، پهن داخلی، پهن خارجی، کوادراتوس لومباروم و ...
بیشتر
توجه به وضعیت ارگونومیکی کاربران ماشینهای کشاورزی یکی از اهداف مکانیزاسیون کشاورزی میباشد. از اینرو، این پژوهش با بهکارگیری روشی جدید به بررسی وضعیت ارگونومیک مکانیزمهای ترمز و گاز تراکتورهای MF285 و MF399 پرداخت، بدینترتیب که فعالیت الکتریکی عضلات دوقلوی داخلی، دوقلوی خارجی، پهن داخلی، پهن خارجی، کوادراتوس لومباروم و تراپزیوس فوقانی کاربران قبل، در حین و پس از استراحت بعد از فشردن پدالهای ترمز و گاز توسط دستگاه بیوویژن ثبت شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که عضلات پهن داخلی و دوقلوی داخلی با نسبت RMS بعد از 60 ثانیه فشردن پدال نسبت به قبل آن بهترتیب با 2/47 و 1/97 بیشترین فعالیت الکتریکی را در حین استفاده از مکانیزم ترمز تراکتور MF285 داشتند. عضلات دوقلوی داخلی و دوقلوی خارجی کاربران نیز بیشترین تنش را در هنگام فشردن پدال ترمز تراکتور MF399 داشتند. بهطور کلی، عضلات پهن داخلی و تراپزیوس فوقانی در حین استفاده از ترمز تراکتور MF285 تحت تنش بیشتری نسبت به تراکتور MF399 قرار گرفتند، در حالیکه عضلات دوقلوی داخلی، دوقلوی خارجی، پهن خارجی و کوادراتوس لومباروم طی بهکارگیری مکانیزم ترمز تراکتور MF285 تحت تنش کمتری نسبت به تراکتور دیگر قرار گرفتند. عضلات کوادراتوس لومباروم و دوقلوی داخلی کاربران در حین فشردن پدال گاز تراکتور MF285 بهترتیب بیشترین نسبت فعالیت الکتریکی را داشتند. درحالیکه کاربران تراکتور MF399 بیشترین تنش را در حین استفاده از پدال گاز بر روی عضلات پهن داخلی و دوقلوی خارجی متحمل میشوند. بهطور کلی، نسبت فعالیت الکتریکی تمام عضلات بهجز عضله پهن خارجی در حین استفاده از پدال گاز تراکتور MF285 بیشتر از تراکتور MF399 بود و کاربران این تراکتور در حین استفاده از مکانیزم گاز این تراکتور در شرایط نامطلوبتری قرار داشتند.