مهدی ملک محمدی؛ مجید رهنما؛ سامان آبدانان مهدی زاده؛ نواب کاظمی
چکیده
استفاده از سوختی جایگزین بنزین و همچنین کاهش آلایندههای خروجی در موتور اشتعال جرقهای از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا در این پژوهش از ترکیب اتانول با بنزین (در پنج سطح، 0، 10، 20، 30 و 40 درصد) بهعنوان سوخت تجدیدپذیر و از نانو ذرات کربنی (در سه سطح 0، 20 و 80 پیپیام) بهعنوان کاتالیزور در یک موتور انژکتوری بنزینی (در دورهای 1000، 2000 و ...
بیشتر
استفاده از سوختی جایگزین بنزین و همچنین کاهش آلایندههای خروجی در موتور اشتعال جرقهای از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا در این پژوهش از ترکیب اتانول با بنزین (در پنج سطح، 0، 10، 20، 30 و 40 درصد) بهعنوان سوخت تجدیدپذیر و از نانو ذرات کربنی (در سه سطح 0، 20 و 80 پیپیام) بهعنوان کاتالیزور در یک موتور انژکتوری بنزینی (در دورهای 1000، 2000 و 3000 دور بر دقیقه) مصرف شدند. آزمایشها در سه تکرار و بهصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی انجام شد و اکسیژن و برخی از آلایندههای موتور از قبیل صدا، مونو اکسید کربن، هیدروکربنهای نسوخته و دیاکسید کربن خروجی موتور اندازهگیری شد. نتایج نشان داد با افزایش مصرف اتانول مقدار تولید مونو اکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته کم میشود. همچنین مقدار تولید اکسیژن و دیاکسید کربن افزایش مییابد. افزودن نانو ذرات کربنی باعث کاهش صدای موتور در دورهای بالا (در دور 3000 دور بر دقیقه مقدار صدا از 17/82 دسیبل با بنزین خالص به 79 دسیبل در مخلوط بنزین با 80 پیپیام نانو ذرات کربنی) میشود. نتایج نشان داد استفاده از سیستم تزریق هوا به اگزوز قبل از کاتالیست نسبت به تیمار بنزین خالص، ترکیبهای مختلفی از 80 پیپیام نانو ذرات کربنی و همچنین اتانول صفر درصد برتری دارد.