طراحی و ساخت
اعظم رضایی؛ حسن مسعودی؛ حسن ذکی دیزجی؛ محمد اسماعیل خراسانی فردوانی
چکیده
برای طراحی بهینه و اصلاح ساختار اکسل وسایل نقلیه دانستن بارهای وارده بر آن در شرایط کاری ضروری است. این پژوهش به دنبال اعلان نیاز پژوهشی شرکت کمباینسازی ایران مبنی بر تحلیل و محاسبه نیروهای وارد بر بدنه، محورها و چرخهای کمباین انجام شد. سامانهی الکترونیکی ساختهشده شامل کوپلینگ فولادی، نیروسنج فشاری، مدار تقویتکننده ولتاژ، ...
بیشتر
برای طراحی بهینه و اصلاح ساختار اکسل وسایل نقلیه دانستن بارهای وارده بر آن در شرایط کاری ضروری است. این پژوهش به دنبال اعلان نیاز پژوهشی شرکت کمباینسازی ایران مبنی بر تحلیل و محاسبه نیروهای وارد بر بدنه، محورها و چرخهای کمباین انجام شد. سامانهی الکترونیکی ساختهشده شامل کوپلینگ فولادی، نیروسنج فشاری، مدار تقویتکننده ولتاژ، دیتالاگر و رایانه بود. نیروسنج به کمک کوپلینگ بر میانه اکسل عقب کمباین جاندیر 955 نصب گردید. آزمونهای ارزیابی عملکرد سامانه در حالتهای سکون و حرکت کمباین در جاده آسفالت، جاده خاکی و مزرعه با سرعتهای پیشروی متفاوت بهصورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی و در پنج تکرار انجام شد. مطابق نتایج میانگین بارهای استاتیکی وارده بر اکسل در حالت موتور روشن و موتور خاموش بهترتیب 14.908 و 14.905 کیلونیوتن بود که تفاوت معنیداری در سطح یک درصد نداشتند. میانگین بارهای عمودی وارده بر اکسل حین حرکت در جاده آسفالت با سرعتهای 10، 15 و 20 کیلومتر بر ساعت بهترتیب 15.20، 15.27 و 15.28 کیلونیوتن، حین حرکت در جاده خاکی با سرعتهای 2، 4 و 6 کیلومتر بر ساعت بهترتیب 17.57، 17.99 و 18.15 کیلونیوتن و هنگام دروی گندم با سرعتهای 3، 4 و 5 کیلومتر بر ساعت بهترتیب 16.47، 18.01 و 17.78 کیلونیوتن بهدست آمد. بیشینه بار وارده بر اکسل حدود 50 کیلونیوتن و در جاده خاکی بود. در مجموع نتایج ارزیابیها نشان داد که عملکرد سامانه ساختهشده قابل قبول بوده و میتوان از آن برای اندازهگیری بارهای عمودی وارده به اکسل عقب کمباین استفاده کرد.