TY - JOUR ID - 28461 TI - طراحی و ارزیابی عملکرد مدل تعلیق نیمه فعال کابین تراکتور JO - ماشین های کشاورزی JA - JAM LA - fa SN - 2228-6829 AU - احمدی, ایمان AD - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان) Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 1 SP - 172 EP - 183 KW - تراکتور کشاورزی KW - تعلیق نیمه فعال KW - کابین تراکتور KW - مدلسازی DO - 10.22067/jam.v5i1.22879 N2 - اثر تجمعی ارتعاشات انتقالی به راننده تراکتور کشاورزی نه تنها سلامتی راننده را تهدید می‎کند بلکه می‎تواند به کاهش بازده کاری وی بیانجامد. یکی از روشهای کاهش سطح ارتعاشات انتقالی به راننده، استفاده از سیستم تعلیق است. در این پژوهش طراحی و ارزیابی مدل تعلیق نیمه فعال کابین تراکتور مورد توجه قرار گرفته است، بنابراین ابتدا مدل ارتعاشی کامل تراکتور توسعه یافت و سپس به طراحی گام به گام مدل میراکن نیمه فعال پرداخته شد. آزمون مدل مشخص کرد که از بین پارمترهای مورد نظر، سطح مقطع پیستون و حجم محفظه هوایی انباره هیدرولیکی روی فرکانس تشدید ارتعاشات انتقالی به راننده تاثیر بیشتری داشت، درحالیکه سطح مقطع پیستون و فشار هوای اولیه انباره، روی مقدار RMS شتاب ارتعاشات انتقالی به راننده تاثیرگذار بود. بعلاوه مقایسه عددی خروجی مدل در حالت استفاده و عدم استفاده از تعلیق نیمه فعال کابین تراکتور در شرایطی که تحت تاثیر تابع تحریک کننده مشابه قرار داشتند، به بهبود قابل ملاحظه RMS شتاب ارتعاشی انتقالی به صندلی راننده تراکتور منجر شد، بنابراین سامانه تعلیق توسعه یافته در این پژوهش قادر به کاستن از سطح ارتعاشات انتقالی به راننده تراکتور می‎باشد. UR - https://jame.um.ac.ir/article_28461.html L1 - https://jame.um.ac.ir/article_28461_ca2c5ecd9edf00d8663e4e50e61236b4.pdf ER -