مدلسازی
رسول خدابخشیان؛ رضا باغبانی
چکیده
در این تحقیق کاربرد ارزیابیهای دقیق و اصولی یک دستگاه ابزار اندازهگیری به نام فرم تستر در تعیین و تشخیص پدیده سایش در بوش سیلندر تراکتورهای کشاورزی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور از بوش سیلندر موتور پرکنیز 4.248 مربوط به تراکتور مسی-فرگوسن 285 تولیدی شرکت کیهان صنعت قائم استفاده گردید. پارامترهای هندسی اندازهگیریشده ...
بیشتر
در این تحقیق کاربرد ارزیابیهای دقیق و اصولی یک دستگاه ابزار اندازهگیری به نام فرم تستر در تعیین و تشخیص پدیده سایش در بوش سیلندر تراکتورهای کشاورزی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت. بدین منظور از بوش سیلندر موتور پرکنیز 4.248 مربوط به تراکتور مسی-فرگوسن 285 تولیدی شرکت کیهان صنعت قائم استفاده گردید. پارامترهای هندسی اندازهگیریشده شامل گردی، تلرانس راستی و هممرکزی سطح داخلی بوش سیلندر بود. ارزیابیهای میزان گردی و هممرکزی بوش سیلندر در 12 موقعیت دایرهای با فواصل طولی یکسان صورت گرفت. تعیین تلرانس راستی مورد اندازهگیری نیز در 5 خط با فواصل طولی یکسان بهصورت 90 درجه پیرامون محیط بوش سیلندر صورت گرفت. نتایج حاصل از اندازهگیریها بهمنظور بررسی و ارزیابی وضعیت موتور در طول مسیر عملکردی پیستون در درون بوش سیلندر آن مورد بحث، بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. وضعیت شدت انحرافات پارامترهای مورد مطالعه نشاندهنده وقوع میزان سایش قابلتوجه در درون بوش سیلندر بود. بهطوریکه میزان سایش در مقاطع عرضی در نقاط مرگ بالا و پایین به مراتب بیشتر از میزان سایش صورت گرفته در همان مقطع عرضی در مجاورت نقطه وسط مسیر حرکت پیستون در درون سیلندر و همچنین مقاطع عرضی در مجاورت نقطه مرگ بالا بود. نتایج این بررسی به نوبه خود بازخوردهایی برای طراحان موتور در هنگام اعمال تغییرات مختلف در موتور و هم برای مهندسان نگهداری و تعمیرات بهمنظور اجرای صحیح نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و پیشبینانه را فراهم میآورد.
رسول خدابخشیان؛ ستایش سجادی
چکیده
بهمنظور افزایش بازده سوخت موتورهای تراکتورهای کشاورزی، کنترل بهینه سطوح برهمکنش برای بهبود عملکرد موتور بهویژه در توسعه سطح بوش سیلندر بسیار چشمگیر میشود. از این رو، فنآوری هونینگ پلاتو بر روی بوش سیلندر موتورهای خودرو و تراکتور طراحی شد. یک سطح صاف یا پلاتو در واقع بهجا گذاشتن سطوح لغزشی همراه با مناطق تنش پسماند بالا ...
بیشتر
بهمنظور افزایش بازده سوخت موتورهای تراکتورهای کشاورزی، کنترل بهینه سطوح برهمکنش برای بهبود عملکرد موتور بهویژه در توسعه سطح بوش سیلندر بسیار چشمگیر میشود. از این رو، فنآوری هونینگ پلاتو بر روی بوش سیلندر موتورهای خودرو و تراکتور طراحی شد. یک سطح صاف یا پلاتو در واقع بهجا گذاشتن سطوح لغزشی همراه با مناطق تنش پسماند بالا میباشد، اگرچه یک مدل هاشور متقاطع از شیارهای سطح برای نگهداری روغن نگهداری وجود دارد. در مقابل، شیارهای سطح ایجاد شده از طریق عملیات هونینگ بهعنوان مخزن روغن میتواند بر ایجاد فشار دینامیکی سیال بر روی سطوح، تأثیر منفی بگذارد. بر این اساس، درک بهتری از سطوح تولید شده در طی فرآیند هونینگ پلاتو برای بهینهسازی فرآیند ضروری است. بدین منظور، برخی آزمایشهای روی یک بوش سیلندر موتور پرکنیز 4.248 (مربوط به تراکتور مسی فرگوسن 285) تولیدی شرکت کیهان صنعت قائم انجام شد. سپس، آزمونهای اصطکاک و سایش با حرکات رفت و برگشتی برای مقایسه روانکاری سطوح بوش سیلندر با تیمارهای مختلف هونینگ پلاتو انجام شد. درنهایت، مقایسهای بین اصطکاک و ساییدگی سطوح از جمله عمقهای مختلف پروفیلها، که بهعنوان تیمارهای مختلف هونینگ موتور دیزل دریایی استفاده شده و آنهایی که دارای سطوح تصادفی بوده انجام گردید. بر اساس نتایج، مقادیر بالای سایش با ایجاد فعل و انفعالات بیشتر از تماسهای زبری و فیلمهای نسبتاً نازک، در مقایسه با آزمون با تیمارهای هونینگ شیار کم عمق تولید شد.
علی ویسی؛ عباس روحانی؛ محمد طبسی زاده؛ رسول خدابخشیان؛ فرهاد کلاهان
چکیده
شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک، روشی سازمانیافته نظاممند برای اولویتبندی ریسکها و تصمیمگیری در راستای کاهش ریسک، با توجه به اهمیت مدیریت یکپارچه داراییهای فیزیکی در راستای بهبود قابلیت اطمینانِ سیستمهای بحرانی در ماشین CNC و نیز پیوستگی عملیات ماشینکاری و کاهش توقف تولید بسیار حائز اهمیت است. با توجه به حجم وسیع کاربرد ...
بیشتر
شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک، روشی سازمانیافته نظاممند برای اولویتبندی ریسکها و تصمیمگیری در راستای کاهش ریسک، با توجه به اهمیت مدیریت یکپارچه داراییهای فیزیکی در راستای بهبود قابلیت اطمینانِ سیستمهای بحرانی در ماشین CNC و نیز پیوستگی عملیات ماشینکاری و کاهش توقف تولید بسیار حائز اهمیت است. با توجه به حجم وسیع کاربرد فرآیندهای ماشینکاری با CNC در صنایع قطعهسازی بهویژه ماشینهای کشاورزی، مطالعه پیرامون تحلیل ریسک و مدیریت آن یک الزام مهم بهشمار میرود. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل شکست اجزای مکانیک ماشین CNC که موجب وقفه در عملکرد آن میشوند انجام گرفت. در این پژوهش از تکنیک تجزیه و تحلیل حالات خرابی و اثرات آن (FMEA) در دو حالت مرسوم و فازی برای ارزیابی ریسک اجزای مکانیک ماشین تراش CNC استفاده و نتایج آنها مقایسه شد. طبق نظرات کارشناسان برای اجزای مکانیک ماشین CNC تراش در مجموع 7 سیستم مهم و 30 زیر سیستم وجود دارد که حالتهای خرابی عمدتاً در آنها اتفاق میافتد. پس از ارزیابی مشخص شد که 2 سیستم اجزای محور و روانکاری حالتهای خرابیشان در اولویت اول برای اقدامات کنترلی و اصلاحی قرار دارد. نتایج نشان داد رتبهبندی دقیقتر در روش FMEA فازی موجب بهبود اولویتبندی شده و در نتیجه بستر مناسبتری برای برنامهریزی نگهداری و تعمیرات فراهم میکند.
رسول خدابخشیان؛ باقر عمادی
چکیده
در این تحقیق، پتانسیل تکنیک طیفسنجی رامان در تعیین مراحل رسیدگی، مواد جامد محلول و pH میوه خرمای مضافتی مورد ارزیابی قرار گرفت. طیفسنجی نمونهها در ناحیه 2500-400 سانتیمتر معکوس با استفاده از دستگاه طیفسنج Thermo Nicolet از نوع پاشنده بهدست آمد. نتایج حاصله حاکی از این بود که طیفهای بهدست آمده از پراکندگی رامان میتوانند نوارهای ...
بیشتر
در این تحقیق، پتانسیل تکنیک طیفسنجی رامان در تعیین مراحل رسیدگی، مواد جامد محلول و pH میوه خرمای مضافتی مورد ارزیابی قرار گرفت. طیفسنجی نمونهها در ناحیه 2500-400 سانتیمتر معکوس با استفاده از دستگاه طیفسنج Thermo Nicolet از نوع پاشنده بهدست آمد. نتایج حاصله حاکی از این بود که طیفهای بهدست آمده از پراکندگی رامان میتوانند نوارهای شاخصی (650، 1357 و 1590 سانتیمتر معکوس) را با توجه به مراحل مختلف رسیدگی خرما بروز دهند. این نوارها را میتوان به ارتعاشات کششی کربن-کربن (C=C و C-C) و کربن- هیدروژن (C-H) که در زنجیره اصلی ترکیبات شیمیایی محصول قرار دارند نسبت داد. همچنین مقایسه مقادیر پیشبینی شده مواد جامد محلول و pH از طیفسنجی با مقادیر واقعی آنها توانایی پیشگویی مدلهایی با ضرایب همبستگی بالا (0/955 و 0/981درجه بریکس بهترتیب برای مواد جامد محلول و pH) و مقادیر خطای پایین (1/2و 1/4 بهترتیب برای مواد جامد محلول و pH) را با استفاده از طیفسنجی رامان نتیجه داد.