مهدی ملک محمدی؛ مجید رهنما؛ سامان آبدانان مهدی زاده؛ نواب کاظمی
چکیده
استفاده از سوختی جایگزین بنزین و همچنین کاهش آلایندههای خروجی در موتور اشتعال جرقهای از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا در این پژوهش از ترکیب اتانول با بنزین (در پنج سطح، 0، 10، 20، 30 و 40 درصد) بهعنوان سوخت تجدیدپذیر و از نانو ذرات کربنی (در سه سطح 0، 20 و 80 پیپیام) بهعنوان کاتالیزور در یک موتور انژکتوری بنزینی (در دورهای 1000، 2000 و ...
بیشتر
استفاده از سوختی جایگزین بنزین و همچنین کاهش آلایندههای خروجی در موتور اشتعال جرقهای از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا در این پژوهش از ترکیب اتانول با بنزین (در پنج سطح، 0، 10، 20، 30 و 40 درصد) بهعنوان سوخت تجدیدپذیر و از نانو ذرات کربنی (در سه سطح 0، 20 و 80 پیپیام) بهعنوان کاتالیزور در یک موتور انژکتوری بنزینی (در دورهای 1000، 2000 و 3000 دور بر دقیقه) مصرف شدند. آزمایشها در سه تکرار و بهصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی انجام شد و اکسیژن و برخی از آلایندههای موتور از قبیل صدا، مونو اکسید کربن، هیدروکربنهای نسوخته و دیاکسید کربن خروجی موتور اندازهگیری شد. نتایج نشان داد با افزایش مصرف اتانول مقدار تولید مونو اکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته کم میشود. همچنین مقدار تولید اکسیژن و دیاکسید کربن افزایش مییابد. افزودن نانو ذرات کربنی باعث کاهش صدای موتور در دورهای بالا (در دور 3000 دور بر دقیقه مقدار صدا از 17/82 دسیبل با بنزین خالص به 79 دسیبل در مخلوط بنزین با 80 پیپیام نانو ذرات کربنی) میشود. نتایج نشان داد استفاده از سیستم تزریق هوا به اگزوز قبل از کاتالیست نسبت به تیمار بنزین خالص، ترکیبهای مختلفی از 80 پیپیام نانو ذرات کربنی و همچنین اتانول صفر درصد برتری دارد.
گل محمد خوب بخت
چکیده
دیسترول اصطلاح جدیدی است که بیانگر ترکیب سوختهای دیزل فسیلی، بیودیزل و بیواتانول مشتق شده از گیاهان میباشد. در این تحقیق به بررسی تأثیر بار و سرعت موتور و همچنین درصدهای مختلف اختلاط سوختهای دیزل، بیودیزل و اتانول بر روی مشخصههای توان و گشتاور موتور دیزل OM 314 پرداخته شد. طراحی آزمایشها با استفاده از روش آماری سطح پاسخ پایهریزی ...
بیشتر
دیسترول اصطلاح جدیدی است که بیانگر ترکیب سوختهای دیزل فسیلی، بیودیزل و بیواتانول مشتق شده از گیاهان میباشد. در این تحقیق به بررسی تأثیر بار و سرعت موتور و همچنین درصدهای مختلف اختلاط سوختهای دیزل، بیودیزل و اتانول بر روی مشخصههای توان و گشتاور موتور دیزل OM 314 پرداخته شد. طراحی آزمایشها با استفاده از روش آماری سطح پاسخ پایهریزی شد و نقاط بهینه متغیرهای مستقل بهمنظور کمینه و یا بیشینه کردن سطوح پاسخ، بهدست آمد. مدلهای درجه دوم بهدست آمده با استفاده از روش سطح پاسخ بهمنظور پیشبینی تأثیر متغیرهای ورودی بر روی سطوح پاسخ از لحاظ آماری (در سطح یک درصد) معنیدار بودند. نتایج نشان داد که درصدهای پایین بیودیزل و اتانول تقریباً توان و گشتاوری برابر با سوخت دیزل دارند ولی با افزایش غلظت این دو نوع سوخت در سوخت اختلاط یافته، میزان توان و گشتاور موتور کاهش مییابد. بیشترین میزان توان ترمزی (79 کیلووات) در بار کامل (100 درصد) و سرعت 2800 دور بر دقیقه و برای سوخت دیزل خالص (D100B0E0) اتفاق افتاد. همچنین بیشترین میزان گشتاور برای سوخت دیزل خالص (D100B0E0) و در سرعت 1630 دور بر دقیقه در بار کامل (100 درصد) و به میزان 325 نیوتن متر بهدست آمد.