با همکاری انجمن مهندسان مکانیک ایران
بیو انرژی
بررسی تأثیر افزودن نانوسلولز به سوخت دیزل بر عملکرد و آلایندگی موتور احتراق داخلی

امین ویسمرادی؛ محمد اسماعیل خراسانی فردوانی؛ هوشنگ بهرامی؛ سید محمد صفی الدین اردبیلی؛ حسن ذکی دیزجی

دوره 12، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 575-585

https://doi.org/10.22067/jam.2021.70608.1042

چکیده
  امروزه تعداد موتورهای دیزل به دلیل داشتن بازده زیاد و تولید گازهای گلخانه ای کم، در حال افزایش است. در پژوهش حاضر تأثیر افزودن نانوسلولز به سوخت دیزل بر پارامترهای عملکردی و آلایندگی موتور دیزل مورد ازریابی قرار گرفت. مقادیر نانوسلولز در 3 سطح صفر و ppm25 و ppm75 در نظرگرفته شد. آزمون‌های موتور در 3 دور موتور 1600، 2000 و 2400 دور بر دقیقه در حالت ...  بیشتر

بررسی تأثیر نسبت تراکم و نوع سوخت بر عملکرد موتور دیزل دارای توربو‌شارژ با نرم‌افزار GT-Power

سعید احمدی پور؛ محمدحسین آق خانی؛ جواد زارعی

دوره 11، شماره 2 ، 1400، ، صفحه 199-212

https://doi.org/10.22067/jam.v11i2.71613

چکیده
  در موتورهای احتراق داخلی، نسبت تراکم و نوع سوخت مورد استفاده، دو فاکتور مهم و تأثیرگذار بر عملکرد موتور و انتشار آلاینده‌های خروجی می‌باشد. در تحقیق حاضر جهت بررسی ویژگی‌های عملکردی و آلاینده‌های خروجی با نسبت تراکم‌های مختلف و سوخت‌های جایگزین از حل عددی یک‌بعدی دینامیک سیالات محاسباتی با نرم‌افزار GT-Power جهت مدل‌سازی موتور ...  بیشتر

تحلیل انرژی در یک موتور دیزل با کاربرد مخلوط‌های سوختی دیزل و بیودیزل حاصل از روغن پسماند پخت و پز

سعید عباسی؛ هوشنگ بهرامی؛ برات قبادیان؛ مصطفی کیانی ده کیانی

دوره 8، شماره 1 ، 1397، ، صفحه 149-157

https://doi.org/10.22067/jam.v8i1.58988

چکیده
  در راستای استفاده از سوخت‌های جایگزین با قابلیت تجدیدپذیری، در این تحقیق وضعیت موازنه انرژی در یک موتور دیزل تک‌سیلندر هواخنک با استفاده از مخلوط‌های سوختی دیزل- بیودیزل بررسی گردید. بیودیزل تولید شده از روغن پسماند پخت و پز به روش ترانس‌استریفیکاسیون با درصدهای حجمی صفر، 12، 22، 32 و 42 با دیزل خالص مخلوط شد و در سرعت‌های 1800 تا 2700 ...  بیشتر