بهرام صباحی؛ هوشنگ بهرامی؛ محمد جواد شیخ داودی؛ سید محمد صفی الدین اردبیلی؛ احسان هوشیار
چکیده
در این پژوهش تأثیر استفاده از سوختهای گاز طبیعی فشرده و گاز نفتی مایع بر مشخصههای عملکردی و احتراقی یک موتور دیزل تک سیلندر، چهار زمانه، آب خنک با مکش طبیعی و بهصورت مختلط سوز مطالعه شد. هدف اصلی در این پژوهش تعیین شاخصهای عملکردی و مشخصههای احتراقی موتور در محدوده عملکرد گاورنر و در سرعتها و دماهای مختلف مایع خنککنندهی ...
بیشتر
در این پژوهش تأثیر استفاده از سوختهای گاز طبیعی فشرده و گاز نفتی مایع بر مشخصههای عملکردی و احتراقی یک موتور دیزل تک سیلندر، چهار زمانه، آب خنک با مکش طبیعی و بهصورت مختلط سوز مطالعه شد. هدف اصلی در این پژوهش تعیین شاخصهای عملکردی و مشخصههای احتراقی موتور در محدوده عملکرد گاورنر و در سرعتها و دماهای مختلف مایع خنککنندهی موتور بوده است. آزمایشها در شرایط پایدار برای حالتهای کارکرد موتور با سوخت گازوییل خالص و مختلط سوز گازوییل-گاز و در سرعتها و دماهای مختلف مایع خنککنندهی موتور بهصورت آزمایشهای فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار انجام و مشخصههای عملکردی موتور اندازهگیری شد. نتایج آزمایش موتور نشان داد که گشتاور، توان ترمزی و فشار مؤثر متوسط ترمزی در حالت مختلطسوز گازوییل-CNG نسبت به حالت سوخت گازوییل خالص در تمامی سرعتها و در حالت مختلط سوز گازوییل-LPG در سرعتهای پایین موتور افزایش معنیداری یافتند. مصرف سوخت و انرژی ویژهی ترمزی نیز با افزایش دمای مایع خنککننده در سرعتهای پایین موتور و همچنین کارکرد موتور بهصورت مختلطسوز کاهش معنیداری را نشان دادند. همچنین با افزایش دمای مایع خنککننده و کارکرد موتور با حالت مختلط سوز بازده حرارتی ترمزی و بازده حجمی بهترتیب افزایش و کاهش معنیداری را نشان دادند. بهطورکلی، نتیجهگیری شد که استفاده از موتور بهصورت مختلط سوز گازوییل-CNG و دمای مایع خنککننده 60 درجه سلسیوس در تمامی سرعتها بهترین نتیجه را روی مشخصههای عملکردی و احتراقی موتور دارد.