یاسر نیکنام؛ داود محمدزمانی؛ محمد غلامی پرشکوهی
چکیده
این مطالعه اثرات سوخت گاز طبیعی فشرده را بر روی یک موتور احتراق تراکمی چهار سیلندر ارائه میکند. گاز طبیعی فشرده بهعنوان سوخت اصلی و سوخت دیزل بهعنوان آتشزنه برای بررسی عملکرد موتور و انتشار گازهای گلخانهای در یک موتور دوگانهسوز بهکار گرفته شد. با توجه به سرعت دورانی و بار موتور، مقدار سوخت دیزل بهعنوان آتشزنه با استفاده ...
بیشتر
این مطالعه اثرات سوخت گاز طبیعی فشرده را بر روی یک موتور احتراق تراکمی چهار سیلندر ارائه میکند. گاز طبیعی فشرده بهعنوان سوخت اصلی و سوخت دیزل بهعنوان آتشزنه برای بررسی عملکرد موتور و انتشار گازهای گلخانهای در یک موتور دوگانهسوز بهکار گرفته شد. با توجه به سرعت دورانی و بار موتور، مقدار سوخت دیزل بهعنوان آتشزنه با استفاده از تغییرات مکانیکی در ناظم تنظیم شد، در حالیکه از هیچ سامانه جرقهزنی الکترونیکی استفاده نشد. آزمونهای تجربی موتور در سرعتهای دورانی 1200، 1400، 1600، 1800 و 2000 دور در دقیقه با استفاده از سوخت دیزل و دوگانهسوز انجام شد. این دادهها در مرکز تحقیقات موتور شرکت موتورسازان تبریز جمعآوری و آزمونها در سه بار تکرار انجام شد. بیشینه گشتاور موتور در حالت دیزل 360 نیوتنمتر در سرعت دورانی 1400 دور در دقیقه بود. در مقایسه با حالت دیزل، حالت دوگانهسوز بیشینه گشتاور را به میزان 334 نیوتنمتر در 1600 دور در دقیقه نشان داد که حدود 26 نیوتنمتر کمتر از گشتاور بهدست آمده از حالت دیزل بود. با در نظر گرفتن آنالیز آلایندهها در سرعت مشخصه 2000 دور در دقیقه، مشاهده شد که میزان انتشار NOX ،HC ،CO2 و CO در حالت دوگانهسوز بهترتیب 20، 53، 16 و 86 درصد بیش از سوخت دیزل بوده است. با این حال، O2 و دوده بیشترین کاهش را در 2000 دور در دقیقه برای حالت دوگانهسوز بهترتیب 51 و 69 درصد نشان دادند. این مطالعه نشان داد که هنگامی که تزریق سوخت دیزل بهعنوان آتشزنه بهصورت مکانیکی انجام میشود، افزایش قابلتوجهی در انتشار گازهای خروجی وجود دارد. در این راستا، کنترل مقدار و زمان تزریق احتمالا میتواند به کنترل بهتر انتشار گازهای گلخانهای کمک کند. بنابراین، پژوهشهای بیشتر در مورد اصلاح سامانه تزریق دیزل بهعنوان آتشزن یا سامانه تزریق CNG بهمنظور کاهش انتشار گازهای گلخانهای مورد نیاز است.
بیو انرژی
میثم اسحقی پیره؛ محمد غلامی پرشکوهی؛ داود محمدزمانی
چکیده
در این تحقیق وضعیت تعادل گرمایی در یک موتور دیزل تک سیلندر، چهار زمانه و آبخنک با کاربرد نانوذرات اکسید گرافن در مخلوطهای سوختی دیزل- بیودیزل بررسی شد. نانوذرات اکسید گرافن در سه سطح 30، 60 و 90 پیپیام به مخلوطهای بیودیزل-دیزل (نسبتهای حجمی صفر، 5 و 20 درصد بیودیزل) اضافه شد. آزمایشها در شرایط بار کامل و سرعت 1500 دور در دقیقه انجام ...
بیشتر
در این تحقیق وضعیت تعادل گرمایی در یک موتور دیزل تک سیلندر، چهار زمانه و آبخنک با کاربرد نانوذرات اکسید گرافن در مخلوطهای سوختی دیزل- بیودیزل بررسی شد. نانوذرات اکسید گرافن در سه سطح 30، 60 و 90 پیپیام به مخلوطهای بیودیزل-دیزل (نسبتهای حجمی صفر، 5 و 20 درصد بیودیزل) اضافه شد. آزمایشها در شرایط بار کامل و سرعت 1500 دور در دقیقه انجام شد. نتایج ارزیابی مدل پیشبینی توان مفید خروجی، توان معادل آلایندههای خروجی اگزوز و توان معادل تلفات گرمایی سیستم خنککننده نشان داد که مدل نمایی برازش بهتری داشت. با افزودن بیودیزل و نانو ذرات اکسید گرافن به سوخت دیزل توان مفید کاهش یافت. بهطوریکه با افزودن 60 پیپیام اکسید گرافن و 20 درصد بیودیزل به سوخت دیزل، توان مفید خروجی به کمترین مقدار خود رسیده و در حدود 5.52 درصد کاهش یافت. بهمنظور دستیابی به بیشترین توان مفید خروجی و با اولویت افزودن بیودیزل به مقدار بالا، ترکیب سوختی90 پیپیام اکسید گرافن و 20 درصد بیودیزل بهطور نسبی دارای شرایط بهتری بود. با افزودن 30 پیپیام اکسید گرافن به سوخت دیزل خالص، توان معادل دود اگزوز به کمترین مقدار خود رسیده و در حدود 18.5 درصد کاهش یافت. در حالت کلی تلفات گرمایی از طریق سیستم خنککننده در سوخت دیزل خالص نسبت به سایر ترکیبات سوختی پایینتر بود.
مهدی ثباتی گاوگانی؛ داود محمدزمانی؛ محمد غلامی پرشکوهی
چکیده
بخش کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی برای جامعه و ایفای نقش مؤثر در تقویت استقلال ملی نیاز به انتقال سریع از معیشتهای سنتی و معیشتی به مرحله تولید و تجاریسازی پیشرفته دارد. مکانیزاسیون رویکردی است که دستیابی بخش کشاورزی به مرحلة تولید تجاری را ممکن میسازد. بدون مکانیزاسیون، چشمانداز روشنی از کشاورزی پویا و پایدار که بتواند نیازهای ...
بیشتر
بخش کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی برای جامعه و ایفای نقش مؤثر در تقویت استقلال ملی نیاز به انتقال سریع از معیشتهای سنتی و معیشتی به مرحله تولید و تجاریسازی پیشرفته دارد. مکانیزاسیون رویکردی است که دستیابی بخش کشاورزی به مرحلة تولید تجاری را ممکن میسازد. بدون مکانیزاسیون، چشمانداز روشنی از کشاورزی پویا و پایدار که بتواند نیازهای غذایی را معقولانه برطرف سازد، متصور نیست. توسعة مکانیزاسیون در جوامع کشاورزی و بهویژه در نواحی روستایی کشور با مشکلاتی همراه بوده است که شناخت عوامل مؤثر بر آن میتواند به برنامهریزی برای رفع آنها کمک کند. از این رو در تحقیق حاضر به بررسی اثر خردشدن سطوح بهرهبردران بر توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در دهستانهای شهرستان جیرفت پرداخته شده است. نوع تحقیق کاربردی است و از نوع توصیفی- تحلیلی است، از روش پیمایشی استفاده شده است و اطلاعات از طریق پرسشنامه از 420 کاربر در شهر جیرفت جمعآوری شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی با استفاده از نرمافزار اکسپرت چویس 11 انجام شدهاست. یافتههای تحقیق نشان داد که عامل اجتماعی- خانوادگی در شهر جیرفت عامل اصلی بازدارنده عدم توسعه مکانیزاسیون و فرهنگ-ارتباطی، آموزشی-فنی، حقوقی و قانونی است و عوامل اقتصادی-مالی در اولویتهای بعدی قرار گرفتند. پیشنهاد شده است که توسعه مکانیزاسیون، نوسازی فناوری نوین، آموزش و ارتقاء، ایجاد اعتماد، اعتبار و تسهیلات مالی برای نوسازی ادوات کشاورزی اجرا شود.
سعید عباسی؛ امن اله شکری؛ محمد غلامی پرشکوهی؛ سید محسن سیدان؛ علیمحمد جعفری
چکیده
برنامهریزی در امور زراعی بدون بودجهریزی سالیانه در مورد اقلام مربوط به نهادههای مختلف، اثربخش نیست. در میان نهادههای مختلف تولید، مصرف انرژی سهم قابلتوجهی در هزینههای تولیدات کشاورزی داشته و پیشبینی آن نیازمند ابزار علمی دقیق میباشد. این تحقیق با هدف ارزیابی و تعیین مدل پیشبینی میزان مصرف سوخت دیزل در تراکتور MF-399 ...
بیشتر
برنامهریزی در امور زراعی بدون بودجهریزی سالیانه در مورد اقلام مربوط به نهادههای مختلف، اثربخش نیست. در میان نهادههای مختلف تولید، مصرف انرژی سهم قابلتوجهی در هزینههای تولیدات کشاورزی داشته و پیشبینی آن نیازمند ابزار علمی دقیق میباشد. این تحقیق با هدف ارزیابی و تعیین مدل پیشبینی میزان مصرف سوخت دیزل در تراکتور MF-399 در شهرستان پارسآباد مغان بر اساس پارامترهای زراعی و ماشینی در انجام عملیات مکانیزه گندم آبی انجام شد. در این مطالعه، میزان مصرف سوخت دیزل در واحد سطح بهعنوان متغیر وابسته و اندازه سطح زیرکشت گندم آبی (هکتار) بههمراه عملکرد زمانی تراکتور در انجام عملیات زراعی بهعنوان متغیرهای مستقل در ارزیابی مورد استفاده قرار گرفتند. پس از بررسی و آزمون دو مدل کاب داگلاس و متعالی بر اساس معیارهای آماری و اقتصادسنجی، مدل کاب- داگلاس با چهار متغیر مستقل بهعنوان بهترین مدل بهمنظور پیشبینی میزان مصرف سوخت دیزل انتخاب گردید. در این مدل ضریب تبیین تعدیل شده برابر 76/0 و درصد میانگین مطلق خطا برابر 93/0 درصد تخمین زده شده است. در مدل یاد شده متغیر سطح زیرکشت دارای ضریب منفی و برابر با 012/0 بود، که نشان داد بهازای افزایش هر یک درصد در سطح زیرکشت، مصرف سوخت به میزان 012/0 درصد کاهش مییابد. زمانهای صرف شده برای عملیات خاکورزی، کاشت و داشت دارای ضریب مثبت در مصرف سوخت بود. این ضرایب نشان داد که در ازای افزایش هر یک درصد در زمان عملیات خاکورزی، کاشت و داشت مصرف سوخت بهترتیب به میزان 6/0، 04/0 و 08/0 درصد افزایش مییابد.
داود محمدزمانی؛ علی تقوی؛ محمد غلامی پرشکوهی؛ جعفر مساح
چکیده
در این مقاله مراحل طراحی، ساخت و ارزیابی کارگاهی یک سامانه پایشگر لحظه ای عملکرد محصول سیب زمینی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش توسعه روشی دقیق برای تهیه نقشه عملکرد محصول سیب زمینی میباشد. ابتدا یک سامانه پایشگر لحظه ای عملکرد محصول متشکل از یک سینی توزین، نیروسنج، چرخش سنج، کنترلگر PLCو یک رایانه همراه بر روی یک ماشین ...
بیشتر
در این مقاله مراحل طراحی، ساخت و ارزیابی کارگاهی یک سامانه پایشگر لحظه ای عملکرد محصول سیب زمینی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش توسعه روشی دقیق برای تهیه نقشه عملکرد محصول سیب زمینی میباشد. ابتدا یک سامانه پایشگر لحظه ای عملکرد محصول متشکل از یک سینی توزین، نیروسنج، چرخش سنج، کنترلگر PLCو یک رایانه همراه بر روی یک ماشین برداشت سیب زمینی از نوع دو ردیفه کششی نصب شد. در این پژوهش PLC به عنوان یک کنترلگر در ارتباط با یک رایانهی همراه و برنامه های کنترلی توسعه یافته با Win-Proladder و Visual Basic قادر است داده های مربوط به حسگرها شامل چرخش سنج و نیروسنج ها را دریافت کند و میتوان بر روی دادههای دریافتی برنامه ریزیهای لازم را انجام داد. به منظور ارزیابی کارگاهی سامانه طراحی شده و به دست آوردن بهترین حالت عملکرد این سامانه، آزمون های کارگاهی بر روی دستگاه برداشت سیب زمینی انجام گرفت. متغیرهای مستقل آزمون عبارت بود از: سرعت پیشروی، زاویه سینی و ضخامت مختلف ضربه گیر. به منظور تجزیه و تحلیل و مقایسه نتایج آزمایشگاهی از روش تجزیه واریانس با آزمون دانکن با سطح اطمینان 5 درصد استفاده شد. به منظور بررسی بر هم کنش عوامل مختلف از آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی استفاده شد. در بررسی اثر متقابل زاویه، سرعت و ضربه گیر بر داده های مربوط به عملکرد محصول بهترین حالت مربوط به زاویه سینی 37 درجه، با سرعت پیشروی 2 کیلومتر بر ساعت و بدون استفاده از ضربه گیر و با درصد خطای 81/2 درصد بود، که در این وضعیت سامانه طراحی شده بهترین عملکرد را در قرائت و ثبت داده های جرم (عملکرد محصول) داشت.