رسول خدابخشیان؛ ستایش سجادی
چکیده
بهمنظور افزایش بازده سوخت موتورهای تراکتورهای کشاورزی، کنترل بهینه سطوح برهمکنش برای بهبود عملکرد موتور بهویژه در توسعه سطح بوش سیلندر بسیار چشمگیر میشود. از این رو، فنآوری هونینگ پلاتو بر روی بوش سیلندر موتورهای خودرو و تراکتور طراحی شد. یک سطح صاف یا پلاتو در واقع بهجا گذاشتن سطوح لغزشی همراه با مناطق تنش پسماند بالا ...
بیشتر
بهمنظور افزایش بازده سوخت موتورهای تراکتورهای کشاورزی، کنترل بهینه سطوح برهمکنش برای بهبود عملکرد موتور بهویژه در توسعه سطح بوش سیلندر بسیار چشمگیر میشود. از این رو، فنآوری هونینگ پلاتو بر روی بوش سیلندر موتورهای خودرو و تراکتور طراحی شد. یک سطح صاف یا پلاتو در واقع بهجا گذاشتن سطوح لغزشی همراه با مناطق تنش پسماند بالا میباشد، اگرچه یک مدل هاشور متقاطع از شیارهای سطح برای نگهداری روغن نگهداری وجود دارد. در مقابل، شیارهای سطح ایجاد شده از طریق عملیات هونینگ بهعنوان مخزن روغن میتواند بر ایجاد فشار دینامیکی سیال بر روی سطوح، تأثیر منفی بگذارد. بر این اساس، درک بهتری از سطوح تولید شده در طی فرآیند هونینگ پلاتو برای بهینهسازی فرآیند ضروری است. بدین منظور، برخی آزمایشهای روی یک بوش سیلندر موتور پرکنیز 4.248 (مربوط به تراکتور مسی فرگوسن 285) تولیدی شرکت کیهان صنعت قائم انجام شد. سپس، آزمونهای اصطکاک و سایش با حرکات رفت و برگشتی برای مقایسه روانکاری سطوح بوش سیلندر با تیمارهای مختلف هونینگ پلاتو انجام شد. درنهایت، مقایسهای بین اصطکاک و ساییدگی سطوح از جمله عمقهای مختلف پروفیلها، که بهعنوان تیمارهای مختلف هونینگ موتور دیزل دریایی استفاده شده و آنهایی که دارای سطوح تصادفی بوده انجام گردید. بر اساس نتایج، مقادیر بالای سایش با ایجاد فعل و انفعالات بیشتر از تماسهای زبری و فیلمهای نسبتاً نازک، در مقایسه با آزمون با تیمارهای هونینگ شیار کم عمق تولید شد.