مدلسازی
علی نیازی؛ هیوا گل پیرا؛ هادی صمیمی اخیجهانی
چکیده
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در کشت بقولاتی مانند نخود وجود دارد، برداشت این محصولات با ریزش بسیار زیاد است. هدف از اجرای این پژوهش، برداشت مکانیزه نخود با تلفات کم و عملکرد مزرعهای مناسب است. طراحی این ماشین به گونهای است که همانند کمباینهای متداول برداشت غلات قابلیت تنظیم موقعیت چرخ فلک نسبت به دماغه و تغییر ارتفاع را دارد. همچنین ...
بیشتر
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در کشت بقولاتی مانند نخود وجود دارد، برداشت این محصولات با ریزش بسیار زیاد است. هدف از اجرای این پژوهش، برداشت مکانیزه نخود با تلفات کم و عملکرد مزرعهای مناسب است. طراحی این ماشین به گونهای است که همانند کمباینهای متداول برداشت غلات قابلیت تنظیم موقعیت چرخ فلک نسبت به دماغه و تغییر ارتفاع را دارد. همچنین برای کاهش ریزش دانه ناشی از بازگشت محصول برداشت شده صفحه مشبکی به زیر چرخفلک اضافه شد. در این تحقیق چرخفلک برداشت نخود با هدف کاهش تلفات دانه مورد ارزیابی قرار گرفته و مدلسازی، تحلیل دینامیکی و استاتیکی چرخفلک ماشینبرداشت نخود انجام گرفته است. سامانه باز طراحی شده با تغییر عوامل تاثیرگذار شامل دماغه با صفحه مشبک و بدون صفحه مشبک، ارتفاع شانه برش نسبت به زمین در سه سطح 10، 15 و 20 سانتیمتر و فاصله چرخفلک از شانه در سه سطح 3، 5 و 7 میلیمتر در سه تکرار مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل آزمایشها در قالب طرح کاملاً تصادفی انجام شد. نتایج آماری نشان داد، استفاده از صفحه مشبک تاثیر معنیداری در سطح یک درصد بر مقدار برداشت و ریزش داشته است اما در مورد نخود باقیمانده بر روی بوته این اثر در سطح 5 درصد معنیدار شد. تاثیر ارتفاع دماغه از سطح زمین بر میزان برداشت در سطح 5 درصد معنیدار بود. همچنین اثر متقابل ارتفاع برداشت و صفحه مشبک نیز بر میزان ریزش در سطح 5 درصد معنیدار شد. بیشترین تاثیرگذاری بر نخود باقیمانده بر روی بوته در اثر فاصله بین چرخفلک و دماغه بهوجود آمد. علاوه بر آن برای بهینهسازی ابعادی اجزای چرخ و فلک از روش اجزای محدود سه بعدی با تحلیل تغییر شکل و شکست با معیار ون میسز (von-Mises) استفاده شد. به کمک مدلسازی رایانهای و با توجه به تجزیه و تحلیل دینامیکی مدل جدیدی از چرخفلک برای ماشین برداشت با هدف کاهش وزن، ارائه شد. در طرح ارائه شده با توجه به نیروی متقابل بین محصول و چرخفلک ماشین برداشت نخود، میزان قابلتوجهی از وزن چرخفلک کاسته شد.
مدلسازی
هیوا گل پیرا؛ محمد لغوی
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بهینهسازی عوامل طراحی ماشینهای برداشت میوه برای برداشت موثر زیتون رقم شنگی بود. مدل جرم-فنر با یک درجه آزادی برای تعیین بسامد طبیعی و ضریب میرایی شاخه زیتون استفاده شد. یک شاخهتکان سوار که در آن ارتعاش از راه بازوی میللنگی به شاخه و میوه انتقال مییافت برای ارزیابی مدهای ارتعاشی ساخته شد. بهمنظور تعیین ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق بهینهسازی عوامل طراحی ماشینهای برداشت میوه برای برداشت موثر زیتون رقم شنگی بود. مدل جرم-فنر با یک درجه آزادی برای تعیین بسامد طبیعی و ضریب میرایی شاخه زیتون استفاده شد. یک شاخهتکان سوار که در آن ارتعاش از راه بازوی میللنگی به شاخه و میوه انتقال مییافت برای ارزیابی مدهای ارتعاشی ساخته شد. بهمنظور تعیین تاثیر دامنه و بسامد ارتعاش بر میزان جداسازی میوه از شاخه یک آزمایش فاکتوریل (3×4) در قالب یک طرح کاملاً تصادفی اجرا شد. مد ارتعاشی با بسامد 10 هرتز و دامنه 80 میلیمتر توان متوسط 92 وات را برای برداشت 95 درصد از میوهها انتقال داد. برای برداشت موثر و منطبق بر استانداردهای سلامتی میتوان از این مد ارتعاشی برای بازطراحی درخت تکانها استفاده کرد.