بیو انرژی
سیدرضا موسوی سیدی؛ محمد عسکری؛ سید محمدرضا میری
چکیده
در این تحقیق، پس از تولید سوختهای ترکیبی دیزل- بیودیزل روغن گیاهان کلزا، سویا و پالم، تأثیر آنها بر عملکرد موتور (توان، گشتاور و مصرف سوخت ویژه) و آلایندههای خروجی (NOx، HC، CO و CO2) مدلسازی شد. دیزل خالص به همراه مخلوطهای 10 و 20 درصد بیودیزل کلزا، سویا و پالم و مخلوط 10 و 20 درصد از 3 بیودیزل مذکور در 4 سرعت (1800، 2100، 2400 و 2700 دور بر دقیقه) ...
بیشتر
در این تحقیق، پس از تولید سوختهای ترکیبی دیزل- بیودیزل روغن گیاهان کلزا، سویا و پالم، تأثیر آنها بر عملکرد موتور (توان، گشتاور و مصرف سوخت ویژه) و آلایندههای خروجی (NOx، HC، CO و CO2) مدلسازی شد. دیزل خالص به همراه مخلوطهای 10 و 20 درصد بیودیزل کلزا، سویا و پالم و مخلوط 10 و 20 درصد از 3 بیودیزل مذکور در 4 سرعت (1800، 2100، 2400 و 2700 دور بر دقیقه) تحت شرایط بار کامل موتور آزمایش شدند. دادهها بهعنوان ورودی روشهای مدلسازی رگرسیون خطی، غیرخطی و سیستم استنتاج فازی- عصبی تطبیقی (انفیس) استفاده شدند. نتایج نشان داد که در همه سوختهای ترکیبی مقادیر توان، مصرف سوخت ویژه و تمامی آلایندهها با افزایش سرعت موتور، افزایش اما گشتاور کاهش یافت. سوخت ترکیبی بیودیزل پالم 20 درصد میتواند بهعنوان سوخت جایگزین در موتورهای دیزلی بدون تغییر موتور استفاده شود. رگرسیون غیرخطی دقیقتر از نوع خطی بوده همچنین بین مقادیر واقعی و پیشبینیشده متغیرهای عملکرد و آلایندگی موتور توسط انفیس، همبستگی بسیار بالاتری (ضریب تبیین بیشتر از 0.98) در قیاس با رگرسیون خطی (ضریب تبیین کمتر از 0.47) و غیرخطی (ضریب تبیین کمتر از 0.92) وجود دارد. بیشترین و کمترین ضرایب تبیین در معادلات ارائهشده توسط انفیس مربوط به پارامترهای SFC و P بهترتیب به میزان 0.99 و 0.98 است که بسیار بیشتر از ضرایب تبیین بیشینه و کمینه در معادلات رگرسیون خطی (0.47 و 0.00 بهترتیب مربوط به T و P) و غیرخطی (0.92 و 0.60 بهترتیب مربوط به SFC و CO) است.
بیو انرژی
سیدرضا موسوی سیدی؛ سید محمدرضا میری
چکیده
در میان سوختهای جایگزین، سوخت بیودیزل بهعنوان یک گزینه مناسب برای موتور دیزل محسوب میشود. در این مطالعه، سوخت بیودیزل از روغنهای پسماند آشپزخانه به روش ترانساستریفیکاسیون تولید شد. بیودیزل تولیدی در نسبتهای 5 و 10 درصد حجمی با سوخت دیزل مخلوط و بر روی موتور دیزل چهار سیلندر چهار زمانه تزریق مستقیم در سرعتهای rpm 1100 تا rpm 1400 ...
بیشتر
در میان سوختهای جایگزین، سوخت بیودیزل بهعنوان یک گزینه مناسب برای موتور دیزل محسوب میشود. در این مطالعه، سوخت بیودیزل از روغنهای پسماند آشپزخانه به روش ترانساستریفیکاسیون تولید شد. بیودیزل تولیدی در نسبتهای 5 و 10 درصد حجمی با سوخت دیزل مخلوط و بر روی موتور دیزل چهار سیلندر چهار زمانه تزریق مستقیم در سرعتهای rpm 1100 تا rpm 1400 با گام rpm 100 تحت بار کامل در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر آزمایش شد. سپس جنبه آزمایشگاهی با مطالعه شبیهسازی انجام شده با استفاده از نرمافزار GT-Power اعتبارسنجی شد. نتایج نشان میدهد توافق خوبی بین نتایج شبیهسازی و آزمایشگاهی وجود دارد که حداکثر خطا در گشتاور 6.3 درصد، مصرف سوخت ویژه 4.8 درصد و در آلایندههای NOx و CO 5.6 درصد یافت شد. نتایج شبیهسازی نشان داد که با افزایش سرعت موتور و افزایش درصد سوخت بیودیزل مخلوط نسبت به سوخت دیزل خالص برای بیودیزل مخلوط B10، گشتاور موتور به میزان 4.4 درصد افزایش و مصرف سوخت ویژه به میزان 4.45 درصد کاهش یافت. از طرفی در مقایسه با سوخت دیزل، آلاینده NOx، 1.8 درصد افزایش و آلاینده CO، 37.67 درصد کاهش یافت. نتایج شبیهسازی و آزمایشگاهی نشان داد که سوخت B10 عملکرد بهتری را ارائه میدهد و نیز میزان آلایندگی موتور را به میزان قابلتوجهی کاهش میدهد. همچنین فرایند شبیهسازی به دلیل کاهش هزینهها و افزایش سرعت محاسبات میتواند نسبت به روشهای آزمایشگاهی هزینه تحقیق را کاهش دهد.