نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مهندسی بیوسیستم، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 گروه بیوتکنولوژی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، مراغه، ایران
چکیده
خاکورزی یک عمل زمانبر و هزینهبر میباشد که با استفاده از برنامه عملیات زراعی میتوان به میزان قابل توجهی در مصرف سوخت، انرژی و زمان صرفهجویی نمود. افزایش هزینهی سوخت کشاورزی باعث شده که در مصرف آن صرفهجویی شود تا هزینه تولید محصول کاهش یابد. با توجه به مزایای خاکورزی حفاظتی و کمبود تحقیق علمی روی ادوات خاکورزی حفاظتی وارداتی و تولید داخل و اهمیت فاکتورهای سرعت و عمق خاکورزی بر عملکرد انواع خاکورزها، این تحقیق در قالب طرح آزمایشی اسپلیت پلات (کرتهای خرد شده) بر پایهی بلوکهای کامل تصادفی اجرا گردید. فاکتور اصلی عمق خاکورزی (در دو سطح 10 و 20 سانتیمتر) و فاکتور فرعی سرعت خاکورزی (در چهار سطح 6، 8، 10 و 12 کیلومتر بر ساعت برای شهرستان بستانآباد و 8، 10، 12 و 14 کیلومتر بر ساعت برای شهرستان هشترود) و در چهار تکرار با استفاده از خاکورز مرکب آگرومت پنج شاخه ساخت شرکت سازه کشت بوکان که بیشتر در آذربایجانشرقی رواج یافته، با استفاده از دو دستگاه تراکتور مسی فرگوسن 285 و 399 بهترتیب در شهرستانهای بستانآباد و هشترود، با نوع بافت خاک ماسه لومی، خوب دانهبندی شده انجام گرفت. در شهرستان بستانآباد و هشترود، اثر فاکتورها به تنهایی و اثر متقابل سرعت و عمق خاکورزی بر مصرف سوخت در سطح احتمال یک درصد (01/0 ≥p) معنیدار شد. نتایج نشان دادند که با افزایش سرعت خاکورزی، بهدلیل انجام سریع عملیات خاکورزی واحد سطح، مصرف سوخت در واحد سطح کاهش پیدا کرده و همچنین با افزایش عمق خاکورزی، بهدلیل افزایش مقاومت کششی و استفاده از توان تراکتور بیشتر برای غلبه بر این مقاومت، مصرف سوخت افزایش پیدا نمود. لذا با توجه به بررسیهای انجام گرفته مناسبترین سرعت خاکورزی، 10 کیلومتر بر ساعت با توجه به میزان مصرف سوخت پیشنهاد میگردد. همچنین با افزایش عمق خاکورزی، مصرف سوخت افزایش مییابد لذا توصیه میگردد که با حداقل عمق مورد نیاز خاکورزی صورت پذیرد.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله