نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
برای طراحی بهینه و اصلاح ساختار اکسل وسایل نقلیه دانستن بارهای وارده بر آن در شرایط کاری ضروری است. این پژوهش به دنبال اعلان نیاز پژوهشی شرکت کمباین سازی ایران مبنی بر تحلیل و محاسبه نیروهای وارد بر بدنه، محورها و چرخهای کمباین انجام شد. سامانهی الکترونیکی ساختهشده شامل کوپلینگ فولادی، نیروسنج فشاری، مدار تقویتکننده ولتاژ، دیتالاگر و رایانه بود. نیروسنج به کمک کوپلینگ بر میانه اکسل عقب کمباین جاندیر 955 نصب گردید. آزمونهای ارزیابی عملکرد سامانه در حالتهای سکون و حرکت کمباین در جاده آسفالت، جاده خاکی و مزرعه با سرعتهای پیشروی متفاوت بصورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی و در پنج تکرار انجام شد. مطابق نتایج میانگین بارهای استاتیکی وارده بر اکسل در حالت موتور روشن و موتور خاموش به ترتیب 908/14 و 905/14 کیلونیوتن بود که تفاوت معنیداری در سطح یک درصد نداشتند. میانگین بارهای عمودی وارده بر اکسل حین حرکت در جاده آسفالت با سرعتهای 10، 15 و 20 کیلومتر بر ساعت به ترتیب 20/15، 27/15 و 28/15 کیلونیوتن، حین حرکت در جاده خاکی با سرعتهای 2، 4 و 6 کیلومتر بر ساعت به ترتیب 57/17، 99/17 و 15/18 کیلونیوتن و هنگام دروی گندم با سرعتهای 3، 4 و 5 کیلومتر بر ساعت به ترتیب 47/16، 01/18 و 78/17 کیلونیوتن بدست آمد. بیشینه بار وارده بر اکسل حدود 50 کیلونیوتن و در جاده خاکی بود. در مجموع نتایج ارزیابیها نشان داد که عملکرد سامانه ساختهشده قابل قبول بوده و می توان از آن برای اندازهگیری بارهای عمودی وارده به اکسل عقب کمباین استفاده کرد.
کلیدواژهها
موضوعات