رابطه ماشین و خاک
مجتبی نادری بلداجی؛ هادی عظیمی نژادیان؛ مصطفی بهرامی
چکیده
تردد ماشینهای کشاورزی با اعمال تنش بر سطح خاک دلیل اصلی تراکم خاکهای کشاورزی است. مطالعه انتشار تنش در خاک نیاز به اندازهگیری تنش در خاک دارد، در حالیکه تنش اندازهگیریشده با نصب هر نوع کاوشگر ممکن است با تنش واقعی خاک، یعنی تنش خاک در غیاب کاوشگر متفاوت باشد. این مطالعه با هدف شبیهسازی برهمکنش کاوشگر تنش در زیر یک چرخ صلب ...
بیشتر
تردد ماشینهای کشاورزی با اعمال تنش بر سطح خاک دلیل اصلی تراکم خاکهای کشاورزی است. مطالعه انتشار تنش در خاک نیاز به اندازهگیری تنش در خاک دارد، در حالیکه تنش اندازهگیریشده با نصب هر نوع کاوشگر ممکن است با تنش واقعی خاک، یعنی تنش خاک در غیاب کاوشگر متفاوت باشد. این مطالعه با هدف شبیهسازی برهمکنش کاوشگر تنش در زیر یک چرخ صلب متحرک با استفاده از روش اجزای محدود بهمنظور بررسی تطابق تنش شبیهسازیشده با کاوشگر با تنش تجربی اندازهگیریشده در یک مخزن خاک انجام شد. خاک بهعنوان یک ماده کشسان- خمیری مدلسازی و خواص آن با شبیهسازی نفوذ مخروط و نشست چرخ در خاک کالیبره شد. نتایج نشان داد که تنش بهدستآمده از پروب با روش اجزای محدود بهطور متوسط 28 درصد بیشتخمینی در مقایسه با تنش تجربی برای بارهای چرخ 600 و 1200 نیوتن داشته است. میانگین نسبت شبیهسازیشده تنش با کاوشگر به تنش بدون کاوشگر برای دو آزمون 1.22 بهدست آمد که بهطور معنیداری کوچکتر از همین نسبت تحت بارگذاری نشست صفحه دایرهای با مقدار 1.9 بود و همچنین بهطور قابلتوجهی بزرگتر از نتیجه بهبهدستآمده از روش اجزای گسسته است. افزایش سرعت حرکت چرخ افزایشی جزئی در تنش خاک را نشان داد. نسبت بیش تخمینی تنش (همان نسبت تنش با کاوشگر به تنش بدون کاوشگر) بهطور قابلتوجهی با عمق افزایش یافت ولی افزایش کمی با سرعت در عمق زیر 0.2 متر داشت.