بیو انرژی
داود باولی بهمئی؛ یحیی عجب شیرچی؛ شمس اله عبدالهپور؛ سامان آبدانان مهدی زاده
چکیده
این تحقیق با هدف بهینهسازی همزنی در هاضمهای بیهوازی گاز-بالابر لجن فاضلاب شهری انجام شد، زیرا همزنی یکنواخت برای ارتباط مؤثر بین باکتریهای متانوژن و مواد مغذی مهم است. نمونهبرداری لجن فاضلاب شهری در تصفیهخانه غرب اهواز (چنیبه) در تابستان 1401 انجام شد. یک مدل برای شبیهسازی، بهینهسازی و تایید فرآیند شبیهسازی با استفاده ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بهینهسازی همزنی در هاضمهای بیهوازی گاز-بالابر لجن فاضلاب شهری انجام شد، زیرا همزنی یکنواخت برای ارتباط مؤثر بین باکتریهای متانوژن و مواد مغذی مهم است. نمونهبرداری لجن فاضلاب شهری در تصفیهخانه غرب اهواز (چنیبه) در تابستان 1401 انجام شد. یک مدل برای شبیهسازی، بهینهسازی و تایید فرآیند شبیهسازی با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) توسط نرم افزار ANSYS Fluent 19.0 ارائه شد. سرعت گاز ورودی به هاضم تعیین شد و یک لوله گاز- بالابر و بافل آویزان مخروطی به طرح هاضم اضافه شد. سرعتهای مختلف گاز ورودی برای بهینهسازی اختلاط در هاضم مورد بررسی قرار گرفت و شاخصهای ارزیابی مانند سرعت ذرات لجن، گرادیان سرعت ذرات لجن، انرژی جنبشی تلاطم و ویسکوزیته گردابی ذرات لجن مورد ارزیابی قرار گرفت. سرعت بهینه گاز ورودی 0.3 ms-1 تعیین شد. نتایج شبیهسازی با استفاده از روش سرعتسنجی تصویری ذرات (PIV) تایید شد و درصد همبستگی کافی بین کانتورهای CFD و PIV وجود داشت (98.8% در محل اتصال دیواره به کف هاضم). نتایج نشان داد که مدل مورداستفاده برای شبیهسازی، بهینهسازی و تأیید فرآیند شبیهسازی موفق بوده است و میتوان آن را برای هاضمهای بیهوازی گاز- بالابر استوانهای شکل با نسبت ارتفاع به قطر 1.5، نسبت قطر لوله گاز- بالابر به قطر هاضم 0.2، نسبت ارتفاع لوله گاز- بالابر به ارتفاع سیال 0.75، فاصله بافل آویزان مخروطی از سطح سیال 0.125 برابر ارتفاع سیال و قطر بیرونی بافل به قطر هاضم 2/3 توصیه کرد.
بهرام صباحی؛ محمد جواد شیخ داودی؛ هوشنگ بهرامی؛ داود باولی بهمئی
چکیده
در این تحقیق تأثیر مخلوطهای مختلف متانول- بنزین بدون سرب بر مشخصههای عملکردی یک موتور چهار سیلندر، چهار زمانه، اشتعال جرقهای با سیستم سوخترسانی کاربراتوری بررسی شد. هدف اصلی در این تحقیق تعیین مشخصههای عملکردی موتور با استفاده از مخلوطهای متانول- بنزین در بارها و سرعتهای مختلف موتور و بهدست آوردن نسبت مخلوط بهینه متانول ...
بیشتر
در این تحقیق تأثیر مخلوطهای مختلف متانول- بنزین بدون سرب بر مشخصههای عملکردی یک موتور چهار سیلندر، چهار زمانه، اشتعال جرقهای با سیستم سوخترسانی کاربراتوری بررسی شد. هدف اصلی در این تحقیق تعیین مشخصههای عملکردی موتور با استفاده از مخلوطهای متانول- بنزین در بارها و سرعتهای مختلف موتور و بهدست آوردن نسبت مخلوط بهینه متانول با بنزین بوده است. بدین ترتیب متانول در نسبتهای 0، 10، 20 و 30 درصد حجمی با بنزین بدون سرب مخلوط گردید و در شش سرعت موتور 2000، 2500، 3000، 3500، 4000 و 4500 دور در دقیقه با سه تکرار آزمایش شد. تمامی آزمایشها در 50 درصد باز بودن دریچه گاز صورت گرفت. مشخصههای عملکردی موتور برای مخلوطهای مختلف نسبت به بنزین بدون سرب مقایسه شد. نتایج آزمون عملکردی نشان داد که اضافه کردن متانول به بنزین بدون سرب، گشتاور و توان ترمزی را نسبت به 0M در مخلوط 10M افزایش و در مخلوط 30M کاهش میدهد. مصرف سوخت ویژه ترمزی نیز در مقایسه با بنزین بدون سرب در اغلب سرعتهای موتور در مخلوط 10M کاهش و در 30M افزایش یافت. در تمامی سرعتهای موتور و در استفاده از تمامی مخلوطهای سوخت بازده حرارتی نیز نسبت به بنزین افزایش نشان داد. در این پژوهش مشخص شد که اضافه کردن 10 درصد حجمی متانول به بنزین در تمام سرعتها، بهترین نتیجه را روی مشخصههای عملکردی موتور دارد.