علی ویسی؛ عباس روحانی؛ محمد طبسی زاده؛ رسول خدابخشیان؛ فرهاد کلاهان
چکیده
شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک، روشی سازمانیافته نظاممند برای اولویتبندی ریسکها و تصمیمگیری در راستای کاهش ریسک، با توجه به اهمیت مدیریت یکپارچه داراییهای فیزیکی در راستای بهبود قابلیت اطمینانِ سیستمهای بحرانی در ماشین CNC و نیز پیوستگی عملیات ماشینکاری و کاهش توقف تولید بسیار حائز اهمیت است. با توجه به حجم وسیع کاربرد ...
بیشتر
شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک، روشی سازمانیافته نظاممند برای اولویتبندی ریسکها و تصمیمگیری در راستای کاهش ریسک، با توجه به اهمیت مدیریت یکپارچه داراییهای فیزیکی در راستای بهبود قابلیت اطمینانِ سیستمهای بحرانی در ماشین CNC و نیز پیوستگی عملیات ماشینکاری و کاهش توقف تولید بسیار حائز اهمیت است. با توجه به حجم وسیع کاربرد فرآیندهای ماشینکاری با CNC در صنایع قطعهسازی بهویژه ماشینهای کشاورزی، مطالعه پیرامون تحلیل ریسک و مدیریت آن یک الزام مهم بهشمار میرود. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل شکست اجزای مکانیک ماشین CNC که موجب وقفه در عملکرد آن میشوند انجام گرفت. در این پژوهش از تکنیک تجزیه و تحلیل حالات خرابی و اثرات آن (FMEA) در دو حالت مرسوم و فازی برای ارزیابی ریسک اجزای مکانیک ماشین تراش CNC استفاده و نتایج آنها مقایسه شد. طبق نظرات کارشناسان برای اجزای مکانیک ماشین CNC تراش در مجموع 7 سیستم مهم و 30 زیر سیستم وجود دارد که حالتهای خرابی عمدتاً در آنها اتفاق میافتد. پس از ارزیابی مشخص شد که 2 سیستم اجزای محور و روانکاری حالتهای خرابیشان در اولویت اول برای اقدامات کنترلی و اصلاحی قرار دارد. نتایج نشان داد رتبهبندی دقیقتر در روش FMEA فازی موجب بهبود اولویتبندی شده و در نتیجه بستر مناسبتری برای برنامهریزی نگهداری و تعمیرات فراهم میکند.
مالک باوفا؛ محمد طبسی زاده؛ عبدالعلی فرزاد؛ برات قبادیان؛ حسین عشقی
چکیده
در تحقیق حاضر سوخت بیودیزل از روغن چربی طیور به روش ترانس استریفیکاسیون تولید شده و سپس خصوصیات مهم آن با استاندارد ASTM D-6751 مقایسه شد. پس از اطمینان از کیفیت بالای سوخت تولید شده، عملکرد موتور تراکتور MF-399 با استفاده از مخلوطهای 5 تا 20 درصد بیودیزل و دیزل مورد آزمون و ارزیابی قرار گرفت. آزمایشها نشان میدهد گشتاور و توان موتور مذکور ...
بیشتر
در تحقیق حاضر سوخت بیودیزل از روغن چربی طیور به روش ترانس استریفیکاسیون تولید شده و سپس خصوصیات مهم آن با استاندارد ASTM D-6751 مقایسه شد. پس از اطمینان از کیفیت بالای سوخت تولید شده، عملکرد موتور تراکتور MF-399 با استفاده از مخلوطهای 5 تا 20 درصد بیودیزل و دیزل مورد آزمون و ارزیابی قرار گرفت. آزمایشها نشان میدهد گشتاور و توان موتور مذکور توسط این ترکیبات افزایش مییابد. دلیل این موضوع به خاطر بهسوزی بیودیزل در اثر اکسیژندار بودن آن میباشد. همچنین مصرف سوخت و مصرف سوخت ویژه بهدلیل ارزش حرارتی و چگالی نزدیک بیودیزل به دیزل به میزان حداقل افزایش یافت. نتایج آزمایشها در این پژوهش نشان میدهد مخلوط B20 بهترین عملکرد و کمترین افزایش مصرف سوخت ویژه را داراست. بنابراین ترکیب B20 برای استفاده در موتور تراکتور MF-399 پیشنهاد میشود.