غزاله صفر علیزاده هریسی؛ علی محمد برقعی؛ احمد شریفی مالواجردی
چکیده
امروزه فشردگی، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر خاک و رشد محصولات کشاورزی است. فشردگی به معنی افزایش وزن مخصوص ظاهری خاک است که باعث فشرده شدن ذرات نزدیک به هم خاک میشود. هدایت الکتریکی ظاهری (ECa) در محیطهای مثل آب یا خاک، بیانگر مقدار املاح معدنی محلول است که معیاری از میزان املاح و شوری در خاک و آب بهشمار میآید. قابلیت هدایت الکتریکی ...
بیشتر
امروزه فشردگی، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر خاک و رشد محصولات کشاورزی است. فشردگی به معنی افزایش وزن مخصوص ظاهری خاک است که باعث فشرده شدن ذرات نزدیک به هم خاک میشود. هدایت الکتریکی ظاهری (ECa) در محیطهای مثل آب یا خاک، بیانگر مقدار املاح معدنی محلول است که معیاری از میزان املاح و شوری در خاک و آب بهشمار میآید. قابلیت هدایت الکتریکی ظاهری محلول خاک، متناسب با غلظت یونها در محلول خاک است بهطوریکه هرچه غلظت یونها در یک محلول خاک بیشتر باشد هدایت الکتریکی ظاهری آن نیز بیشتر خواهد بود. مقاومت غلتشی چرخها با دو فرآیند تغییر شکل خاک و تغییر شکل چرخها معرفی میشود. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر فشردگی و رطوبت خاک بر هدایت الکتریکی ظاهری خاک و مقاومت غلتشی لاستیک تراکتور پرداخته است. آزمایشها در قالب آزمون فاکتوریل در سه سطح فشردگی خاک 2، 4 و 6 بار عبور غلتک بهترتیب با وزن مخصوص 47/1، 54/1 و 69/1 گرم بر سانتی متر مکعب و سه سطح رطوبت خاک 10درصد ، 12درصد و 14درصد در سه تکرار انجام شد. نتایج نشان داد که با افزایش میزان رطوبت خاک، میزان مقاومت غلتشی و هدایت الکتریکی ظاهری آن افزایش یافت. همچنین با افزایش فشردگی خاک، مقاومت غلتشی آن کاهش یافت. بهطوریکه هدایت الکتریکی ظاهری خاک با وزن مخصوص 47/1 گرم بر سانتیمتر مکعب 12 درصد، با وزن مخصوص 54/1 گرم بر سانتیمتر مکعب 39 درصد و با وزن مخصوص 69/1 گرم بر سانتیمتر مکعب 13 درصد افزایش یافت. همچنین با افزایش وزن مخصوص در رطوبت 10درصد، 12درصد و 14درصد بهترتیب مقدار مقاومت غلتشی 6/0 درصد، 29 درصد و 18 درصد کاهش یافت.
پرویز احمدی مقدم؛ لعیا افتخاری؛ عارف مردانی کرانی؛ حبیب خداوردیلو
چکیده
روشهای خاکورزی حفاظتی که با مدیریت مناسب بقایای محصول همراه باشد یکی از راهکارهای مؤثر در جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینهها در کشاورزی بهشمار میرود. در این تحقیق، تأثیر روشهای مختلف خاکورزی بر پوشش بقایای گیاهی، مقاومت مکانیکی خاک و پایداری خاکدانهها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ...
بیشتر
روشهای خاکورزی حفاظتی که با مدیریت مناسب بقایای محصول همراه باشد یکی از راهکارهای مؤثر در جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینهها در کشاورزی بهشمار میرود. در این تحقیق، تأثیر روشهای مختلف خاکورزی بر پوشش بقایای گیاهی، مقاومت مکانیکی خاک و پایداری خاکدانهها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تأثیر درصدهای مختلف بقایای گیاهی بر مقاومت غلتشی چرخ غیرمحرک در محیط انباره خاک مورد بررسی قرار گرفت. آزمایشات مزرعهای بهصورت فاکتوریل و در قالب طرح بلوکهای کاملاً تصادفی انجام شد. روشهای مختلف خاکورزی در سه تیمار (گاوآهن برگرداندار، گاوآهن بشقابی و گاوآهن چیزل) با چهار تکرار صورت گرفت. مقادیر بقایای گیاهی با استفاده از دو روش برش عرضیِ خطی و روش پردازش تصویر محاسبه گردید. آزمایشات مربوط به مقاومت غلتشی نیز در محیط انباره خاک و در سه سطح 10، 50 و 90 درصد انجام گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش شدت خاکورزی، پایداری خاکدانهها کاهش یافته است، بهطوریکه کمترین مقدار پایداری خاکدانه مربوط به تیمارهای خاکورزی شده با گاوآهن برگرداندار و بیشترین مقدار پایداری مختص تیمار خاکورزی شده با گاوآهن چیزل و بشقابی بهدست آمد. نتایج حاصل از بررسی اثر بقایای گیاهی بر مقاومت غلتشی چرخ نشان داد که مقاومت غلتشی تیمارهای مختلف با یکدیگر تفاوت معنیداری ندارند. در نهایت استفاده از گاوآهن بشقابی بهدلیل داشتن درصد بالایی از پوشش بقایای گیاهی و کاهش چشمگیر مقاومت مکانیکی و جرم ویژه ظاهری و نیز حفظ پایداری خاکدانهها، بهعنوان ابزار مناسب خاکورز در این تحقیق توصیه میشود.
فاطمه قشلاقی؛ عارف مردانی کرانی
چکیده
یکی از عمدهترین افتهای انرژی زمانیکه چرخ روی خاک نرم حرکت میکند، مقاومت غلتشی میباشد. بهینهسازی مقدار مقاومت غلتشی به بهبود بازده انرژی کمک خواهد کرد، مدلسازی دقیق برهمکنش خاک-تایر کلید اساسی برای این بهینهسازی است و نیاز به آزمایشهای مزرعهای پرهزینه را حذف کرده و زمان مورد نیاز آزمایش را کاهش میدهد. در این تحقیق ...
بیشتر
یکی از عمدهترین افتهای انرژی زمانیکه چرخ روی خاک نرم حرکت میکند، مقاومت غلتشی میباشد. بهینهسازی مقدار مقاومت غلتشی به بهبود بازده انرژی کمک خواهد کرد، مدلسازی دقیق برهمکنش خاک-تایر کلید اساسی برای این بهینهسازی است و نیاز به آزمایشهای مزرعهای پرهزینه را حذف کرده و زمان مورد نیاز آزمایش را کاهش میدهد. در این تحقیق جهت پیشبینی مقاومت غلتشی چرخ غیر محرک با در نظرگرفتن برخی پارامترهای حرکتی مانند فشار باد تایر، سرعت پیشروی و بار عمودی متغیر روی چرخ که با استفاده از یک آزمونگر تک چرخ در انباره خاک صورت گرفت، از شبکه عصبی مصنوعی استفاده شد. شبکه پس انتشار برگشتی با 35 نرون در لایه پنهان و 1 نرون در لایه خروجی و الگوریتم آموزشی لونبرگ-مارکوارت بهترین عملکرد را نشان داد. ضریب همبستگی آزمون شبکه مزبور 0/92 بوده است. نتایج شبیهسازی شبکه عصبی عدم وابستگی مقاومت غلتشی چرخ به پارامتر سرعت پیشروی را نشان داد و تأیید کرد که با افزایش فشار باد تایر و کاهش بار عمودی روی چرخ مقاومت غلتشی کاهش خواهد یافت.
نسا دیباگر؛ عارف مردانی کرانی؛ اسعد مدرس مطلق؛ حجت جعفری
چکیده
در این مطالعه بهمنظور تحلیل برهمکنش تایر متحرک- خاک از دو روش عددی و تجربی استفاده شد تا تأثیر تغییرات سرعت پیشروی، بار دینامیکی و فشار باد تایر روی مقاومت غلتشی آن مورد بررسی قرار گیرد. در روش عددی با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود آباکوس (ABAQUS/ Explicit) برای شبیهسازی خاک بهعنوان ماده الاستو پلاستیک از مدل دراکر- پراگر و برای طراحی ...
بیشتر
در این مطالعه بهمنظور تحلیل برهمکنش تایر متحرک- خاک از دو روش عددی و تجربی استفاده شد تا تأثیر تغییرات سرعت پیشروی، بار دینامیکی و فشار باد تایر روی مقاومت غلتشی آن مورد بررسی قرار گیرد. در روش عددی با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود آباکوس (ABAQUS/ Explicit) برای شبیهسازی خاک بهعنوان ماده الاستو پلاستیک از مدل دراکر- پراگر و برای طراحی مؤلفههای سازنده تایر بهعنوان لاستیک تراکمناپذیر از مدل مواد هایپرالاستیک کرنش محدود و الاستیک استفاده شد. آزمونهای تجربی نیز با استفاده از آزمونگر تک چرخ و انباره خاک در سطوح مختلفی از سرعت پیشروی، فشار باد تایر و بار دینامیکی انجام گرفتند. مقایسه نتایج حاصل از هر دو روش حاکی از مطابقت خوب نتایج شبیهسازی و اندازهگیری مقاومت غلتشی در سرعت پیشروی، بار دینامیکی و فشار بادهای مختلف است. در هر دو آزمون با افزایش بار دینامیکی تایر میزان مقاومت غلتشی بهطور معنیداری افزایش یافت بهطوریکه ضریب همبستگی بین نتایج تجربی و عددی در کمترین و بیشترین بار بهترتیب برابر 8/0 و 78/0 میباشد. تغییرات فشار باد تایر و مقاومت غلتشی آن در هر دو آزمون نسبت معکوسی با هم داشته و در آزمونهای عددی شیب تغییرات مقاومت غلتشی در برابر فشار باد تایر نسبت به آزمونهای تجربی کمتر بوده است.