نعمت کرامت سیاوش؛ غلامحسن نجفی؛ سید رضا حسن بیگی بیدگلی؛ برات قبادیان
چکیده
بیودیزل سوختی بر پایه سوخت دیزل است که از روغنهای گیاهی و یا حیوانی حاصل شده و دارای زنجیرهای بلند استرهای آلکیل میباشد. نوع سوخت تأثیر مستقیم بر پدیده احتراق موتورهای احتراق تراکمی (IC) دارد. یکی از مهمترین پارامترهای کیفی کارکرد موتور که در اثر نوع سوخت تغییر میکند، صدای موتور میباشد. هدف تحقیق حاضر، مطالعه تجربی صدای موتور ...
بیشتر
بیودیزل سوختی بر پایه سوخت دیزل است که از روغنهای گیاهی و یا حیوانی حاصل شده و دارای زنجیرهای بلند استرهای آلکیل میباشد. نوع سوخت تأثیر مستقیم بر پدیده احتراق موتورهای احتراق تراکمی (IC) دارد. یکی از مهمترین پارامترهای کیفی کارکرد موتور که در اثر نوع سوخت تغییر میکند، صدای موتور میباشد. هدف تحقیق حاضر، مطالعه تجربی صدای موتور دیزل، با استفاده از مخلوطهای B00، B5، B10، B15، B20، B25 و B30 سوختهای دیزل و بیودیزل میباشد. در این تحقیق بیودیزل تولید شده از روغن پسماند با نسبتهای مختلف با سوخت دیزل ترکیب شده و صدای موتور تراکتور دو چرخ در اثر این سوختها مورد ارزیابی قرار گرفت. این تحقیق در حالت ایستگاهی و در سه موقعیت گوش چپ راننده، 5/1 متری اگزوز و 5/7 متری اگزوز و در 6 سرعت موتور (1200، 1400، 1600، 1800، 2000 و rpm 2200) انجام گرفت. نتایج آزمایشها نشان دادند که بیشترین و کمترین تراز صدای تولیدی بهترتیب به B10 و B30 مربوط میشوند. با بالا رفتن دور موتور از 1200 به rpm 2200، تراز شدت صدا dB 8/7 کاهش مییابد. نتایج آزمایشها نشان داد که میانگین تراز فشار صدا در موقعیت راننده dB 3/4 بیشتر از موقعیت اطرافیان است.