حسین غلامی؛ داود کلانتری؛ مجید رجبی وندچالی
چکیده
یکی از مهمترین بحثها در مکانیزاسیون کشاورزی مسئله سلامتی انسان هنگام کار با ماشین است که امروزه به یک موضوع برجسته در علم ارگونومی تبدیل شده است. ارتعاش منتقل شده از دستهی روتوتیلر به دست، بازو و بدن راننده ممکن است در طولانی مدت منجر به بروز صدمات زیادی ازجمله ناراحتیهای عصبی، درد و اختلالات اسکلتی و عضلانی شود. از این رو در ...
بیشتر
یکی از مهمترین بحثها در مکانیزاسیون کشاورزی مسئله سلامتی انسان هنگام کار با ماشین است که امروزه به یک موضوع برجسته در علم ارگونومی تبدیل شده است. ارتعاش منتقل شده از دستهی روتوتیلر به دست، بازو و بدن راننده ممکن است در طولانی مدت منجر به بروز صدمات زیادی ازجمله ناراحتیهای عصبی، درد و اختلالات اسکلتی و عضلانی شود. از این رو در پژوهش حاضر پارامترهای ارتعاشی یک نوع روتوتیلر جدید مجهز به تیغههای لبه مضرسی بهصورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار مورد بررسی قرار گرفت. اندازهگیری در سه سطح سرعت دورانی تیغهها (170-140، 200-170 و230- 200 دور بر دقیقه) و دو وضعیت کاری (درجا و در حال خاکورزی) انجام شد. نتایج نشان داد که اثر وضعیت کاری و سرعت دورانی تیغهها بر جذر میانگین مربعات شتاب کل (RMS) و مؤلفههای شتاب در جهتهای x، y و z معنیدار بود. با افزایش سرعت دورانی تیغهها از سرعت کم (rpm 155) به سرعت زیاد (rpm 215)، RMS شتاب کل به مقدار ms-2 9/12 افزایش یافت. حداقل سهم موتور مورد استفاده در ایجاد ارتعاش دستگاه در دور rpm 155 محور دوار، %53/65 و حداکثر آن در دور rpm 215 برابر با %92/73 بهدست آمد. بالا بودن سهم موتور در ارتعاش نشاندهنده اهمیت انتخاب دور مناسب و موتور احتراقی با کیفیت بالاتر جهت کاهش ارتعاش کل دستگاه میباشد. بیشترین زمان مجاز مواجهه با ارتعاش در حالت خاکورزی مداوم که کمتر از 2 ساعت است، در سرعت دورانی rpm170-140 بهدست آمد.