نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
بازده انرژی کل تراکتورشاخصی مهم در مصرف انرژی در عملیات خاک ورزی است. برای اندازهگیری دقیق و همزمان این فاکتور و سایر عوامل موثر بر آن، ابتدا تراکتور مسیفرگوسن 399 را به انواع حسگرها و واحد جمعآوری اطلاعات تجهیز نموده به طوری که پارامترهای میزان مصرف سوخت، سرعت پیشروی، سرعت خطی و بکسواد چرخهای محرک و سرش چرخهای متحرک تراکتور، دور موتور، نیرو و توان کششی را بهصورت همزمان با اجرای عملیات دیسکزنی، با سرعت دادهبرداری 1000 داده در ثانیه اندازهگیری و بهصورت بیسیم تا 1/5 کیلومتر بروی کامپیوتر کاربر نمایش و همزمان با فرمت اکسل ذخیره مینماید. سختافزار و برنامهنویسی CSHARPبه گونه ای است که پایش همزمان بر تغییرات پارامترهای عملکردی و ذخیرهسازی برای کاربران در فواصل دورتر ازطریق اینترنت نیز مقدور است. سپس با اجرای طرح آزمایشی فاکتوریل در قالب طرح کرتهای خرد شده، سه عامل مهم مدیریتی سنگینسازی، انتخاب دنده و حالت محور محرک مورد بررسی قرار گرفت و با روشهای تجزیه واریانس، پس از واریانس و تجزیه علیت تحلیل گردید. نتایج نشان داد،استفاده از تجهیزات الکترونیک و پایش از راه دور دادهها در شرایط کاملا واقعی و دقیق با تعداد بسیار بالای نمونهبرداری (تا هر میلیمتر پیشروی تراکتور یک داده)بوده که موجب کسب نتایجی قابل اعتماد است.همچنین تجزیه علیت حاکی از معرفی سه پارامتر درصد بکسواد، مصرف سوخت و درصدی از توان لازم معادل محور تواندهی تراکتور به عنوان اثرگذارترین پارامترها بر بازده انرژی کل ترکیب تراکتور – خاکورز است و نتایج تجزیه واریانس نشان میدهد اثرات عوامل دنده و محور محرک در سطح 1% معنیدار اما سنگینسازی، تاثیر معنیداری بر بازده انرژی کل ندارد.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله