کشاورزی دقیق
نیکروز باقری؛ عزیز شیخی گرجان؛ محمود صفری
چکیده
در پژوهش حاضر پهپادسمپاش به عنوان یک روش نوین سمپاشی برای کنترل جمعیت آفت شتۀ کلزا ارزیابی و نتایج آن با سمپاش توربو لاینر مقایسه شد. آزمون در قالب طرح کاملاً تصادفی در سه تکرار اجرا شد. آزمونها در مرحلۀ ساقهرفتن کلزا و در زمان آلودگی حداقل 20درصد از بوتهها اجرا شد. پارامترهای اندازهگیریشده شامل مقدار ضریب کیفیت پاشش، ظرفیت ...
بیشتر
در پژوهش حاضر پهپادسمپاش به عنوان یک روش نوین سمپاشی برای کنترل جمعیت آفت شتۀ کلزا ارزیابی و نتایج آن با سمپاش توربو لاینر مقایسه شد. آزمون در قالب طرح کاملاً تصادفی در سه تکرار اجرا شد. آزمونها در مرحلۀ ساقهرفتن کلزا و در زمان آلودگی حداقل 20درصد از بوتهها اجرا شد. پارامترهای اندازهگیریشده شامل مقدار ضریب کیفیت پاشش، ظرفیت مزرعهای تئوری و مؤثر، بازدۀ مزرعهای، انرژی مصرفی و کارایی (اثربخشی) سمپاشی بودند. براساس نتایج برای پهپادسمپاش و سمپاش توربو لاینر، به ترتیب میانگین مقدار محلول سم مصرفی برابر با 1/11 و 6/187 لیتر در هکتار، ضریب کیفیت پاشش 15/1 و 21/1، بازدۀ مزرعهای 4/51 و 3/32درصد و انرژی مصرفی 4/3 و 5/100 کیلووات-ساعت بهدست آمد. براساس نتایج تجزیۀ واریانسدر سه، هفت و 14 روز پس از سمپاشی، بین تیمار شاهد و تیمارهای پهپادسمپاش و سمپاش توربو لاینر از نظر تعداد شته اختلاف معنیدار بود؛ بهطوریکه تعداد شته در کرتهای سمپاشیشده با هر دو نوع سمپاش در سه بار نمونهبرداری بعد از سمپاشی کمتر از 100شته در ساقه بود، اما در تیمار شاهد تعداد شته در ساقه 700-250 بود. مقایسۀ میانگین کارایی پهپادسمپاش و سمپاش توربو لاینر با آزمون t نشان داد که هر دو سمپاش نتایج قابل قبولی در کنترل جمعیت شتۀ کلزا داشتند. در سه و هفت روز پس از سمپاشی، توربو لاینر کارایی بیشتری نسبت به پهپادسمپاش داشت. اما در 14 روز بعد از سمپاشی، کارایی پهپادسمپاش و سمپاش توربو لاینر بهترتیب 7/92 و 2/85درصد بهدست آمد. با توجه به کاهش مقدار محلول مصرفی و انرژی مصرفی و افزایش بازدۀ مزرعهای، کیفیت پاشش و کارایی در سمپاشی با پهپادسمپاش، استفاده از این روش برای کنترل جمعیت شتۀ کلزا توصیه میشود.
نعیم لویمی؛ اسداله اکرم؛ نیکروز باقری؛ علی حاجی احمد
چکیده
سنجش از دور و بهکارگیری تصاویر ماهوارهها بهعلت سرعت کار و گستردگی سطح پوشش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کلزا بهدلیل گلهای زرد آن دارای رنگ پوشش گیاهی متفاوتی با سایر محصولات است و تحقیقات کمی در زمینه ارزیابی شاخصهای طیفی بهمنظور پیشبینی عملکرد آن انجام گردیده است. در سال زراعی 96-95 با هدف پیشبینی عملکرد کلزا ده شاخص ...
بیشتر
سنجش از دور و بهکارگیری تصاویر ماهوارهها بهعلت سرعت کار و گستردگی سطح پوشش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کلزا بهدلیل گلهای زرد آن دارای رنگ پوشش گیاهی متفاوتی با سایر محصولات است و تحقیقات کمی در زمینه ارزیابی شاخصهای طیفی بهمنظور پیشبینی عملکرد آن انجام گردیده است. در سال زراعی 96-95 با هدف پیشبینی عملکرد کلزا ده شاخص طیفی سنجنده سنتینل-2، مورد ارزیابی قرار گرفت. این تحقیق به شکل پیکسلمبنا در سه مزرعه انجام شد و محدوده شبکهای پیکسلهای مزارع با کمک سیستم موقعیتیابی جهانی سینماتیک زمان واقعی (RTKGPS) تعیین گردید. در این تحقیق مدلهای رگرسیونی خطی ساده و چند متغیره و نیز شبکه عصبی بهکار رفت. نتایج نشان داد براساس مدل رگرسیون خطی ساده، بین مراحل مختلف رشد، بیشترین ضریب تبیین (R2) در هر یک از شاخصهای گیاهی در یکی از دو مرحله اوج گلدهی و رسیدگی سبز رخ میدهد. براساس این مدل، در مرحله اوج گلدهی، شاخص تفاضل نرمال شده زردی (NDYI) با 73 درصد بیشترین ضریب تبیین را نسبت به سایر شاخصها احراز کرد. با بهکارگیری مدل رگرسیون خطی چند متغیره گام به گام با ورودی چهار باند، سه باند مرئی و باند مادون قرمز نزدیک، بهترین مدل در مرحله اوج گلدهی با ضریب تبیین 76 درصد و اعتبارسنجی 73 درصد با ریشه میانگین مربعات خطا (RMSE) بهمیزان 641/0 بهدست آمد. همچنین با استفاده از مدل شبکه عصبی و ورود چهار باند مذکور نیز بهترین مدل در مرحله اوج گلدهی با ضریب تبیین 92 درصد (آموزش) و اعتبارسنجی (آزمون) 77 درصد با RMSE بهمیزان 612/0 احراز شد.
نیکروز باقری؛ حسنی محمدی منور
چکیده
بیماری آتشک یکی از مخرّبترین بیماری باکتریایی درختان میوه دانهداردر سراسر جهان است. در سالهای اخیر، طیفسنجی بهعنوان یک روش دقیق و زمان واقعی برای تشخیص بیماریهای گیاهی شناخته شده است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش تشخیص بیماری آتشک درختان گلابی در مراحل اولیه آلودگی با استفاده از طیفسنجی مرئی و مادون قرمز نزدیک است. برای ...
بیشتر
بیماری آتشک یکی از مخرّبترین بیماری باکتریایی درختان میوه دانهداردر سراسر جهان است. در سالهای اخیر، طیفسنجی بهعنوان یک روش دقیق و زمان واقعی برای تشخیص بیماریهای گیاهی شناخته شده است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش تشخیص بیماری آتشک درختان گلابی در مراحل اولیه آلودگی با استفاده از طیفسنجی مرئی و مادون قرمز نزدیک است. برای دستیابی به این هدف، طیف بازتابی برگهای سالم، برگهای شبهبیمار و برگهای بیمار در محدوده طیفی نور مرئی و مادون قرمز نزدیک اندازهگیری شد. به منظور حفظ اطلاعات مهم طیفی و همچنین کاهش ابعاد دادهها، روشهای مختلف خطی و غیرخطی مانند تجزیه و تحلیل PCA، نقشهبرداری سامون و روش اتوکودر چندلایه (MAE) مورد استفاده قرار گرفت. خروجی روشهای مذکور بهعنوان ورودی برای روش طبقهبندی SIMCA با هدف تفکیک برگ سالم، بیمار و شبهبیمار بهکار رفت. بر اساس نتایج، بهترین طبقهبندی با استفاده از روش PCA در طیف مشتقی، با دقت 8/95، 3/89 و 6/91 درصد بهترتیب برای نمونههای سالم، شبهبیمار و بیمار بهدست آمد. این نتایج توانایی روشهای یادگیری چندمنظوره را برای تشخیص زودهنگام بیماری آتشک با استفاده از طیفسنجی تأیید میکند.
مرتضی قاری؛ بهرام قمری؛ نیکروز باقری
چکیده
آلایندههای خروجی از وسایل نقلیه موتوری جزء خطرناکترین آلایندهها هستند و عامل 50 تا 90 درصد آلودگی هوا بهشمار میروند. با رشد چشمگیر وسایل نقلیه موتوری و با توجه به میزان آلایندگی آنها، امروزه پژوهشهای بسیاری در زمینه بهینهسازی موتورهای وسایل نقلیه موتوری در راستای کاهش آلایندگیها توسط پژوهشگران صورت گرفته است. هدف این ...
بیشتر
آلایندههای خروجی از وسایل نقلیه موتوری جزء خطرناکترین آلایندهها هستند و عامل 50 تا 90 درصد آلودگی هوا بهشمار میروند. با رشد چشمگیر وسایل نقلیه موتوری و با توجه به میزان آلایندگی آنها، امروزه پژوهشهای بسیاری در زمینه بهینهسازی موتورهای وسایل نقلیه موتوری در راستای کاهش آلایندگیها توسط پژوهشگران صورت گرفته است. هدف این تحقیق بررسی اثر تزریق گاز دینیتروژن مونواکسید به هوای ورودی موتور بنزینی انژکتوری بر آلایندگیهای خروجی در سه سرعت دورانی و تعیین مقدار بهینه درصد گاز دینیتروژن مونواکسید و سرعت دورانی است. در این راستا، هوا با گاز دینیتروژن مونواکسید در غلظتهای 0، 4، 8، 12 و 16 درصد مخلوط گردید و به موتور تزریق شد. سپس تأثیر آن بر آلایندهها، مورد اندازهگیری قرار گرفت. هر یک از آلایندهها نسبت به درصد دینیتروژن مونواکسید موجود در هوای موتور و سرعت دورانی در سه بعد مدلسازی و با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهینهسازی شدند. نتایج بهدست آمده نشان داد که با افزایش میزان غلظت دینیتروژن مونواکسید موجود در هوای ورودی موتور، میزان CO و HC کاهش چشمگیر و میزان CO2 و NOx افزایش مییابند. همچنین با افزایش سرعت دورانی موتور همزمان با افزایش میزان غلظت دینیتروژن مونواکسید، میزان CO، CO2، HC و NOx کاهش داشتند. میزان غلظت دینیتروژن مونواکسید و سرعت دورانی بهینه بهدست آمده از روش الگوریتم ژنتیک برای آلایندگی بهترتیب برابر 54/14 درصد و rpm3184 میباشد.