یاسر نیکنام؛ داود محمدزمانی؛ محمد غلامی پرشکوهی
چکیده
این مطالعه اثرات سوخت گاز طبیعی فشرده را بر روی یک موتور احتراق تراکمی چهار سیلندر ارائه میکند. گاز طبیعی فشرده بهعنوان سوخت اصلی و سوخت دیزل بهعنوان آتشزنه برای بررسی عملکرد موتور و انتشار گازهای گلخانهای در یک موتور دوگانهسوز بهکار گرفته شد. با توجه به سرعت دورانی و بار موتور، مقدار سوخت دیزل بهعنوان آتشزنه با استفاده ...
بیشتر
این مطالعه اثرات سوخت گاز طبیعی فشرده را بر روی یک موتور احتراق تراکمی چهار سیلندر ارائه میکند. گاز طبیعی فشرده بهعنوان سوخت اصلی و سوخت دیزل بهعنوان آتشزنه برای بررسی عملکرد موتور و انتشار گازهای گلخانهای در یک موتور دوگانهسوز بهکار گرفته شد. با توجه به سرعت دورانی و بار موتور، مقدار سوخت دیزل بهعنوان آتشزنه با استفاده از تغییرات مکانیکی در ناظم تنظیم شد، در حالیکه از هیچ سامانه جرقهزنی الکترونیکی استفاده نشد. آزمونهای تجربی موتور در سرعتهای دورانی 1200، 1400، 1600، 1800 و 2000 دور در دقیقه با استفاده از سوخت دیزل و دوگانهسوز انجام شد. این دادهها در مرکز تحقیقات موتور شرکت موتورسازان تبریز جمعآوری و آزمونها در سه بار تکرار انجام شد. بیشینه گشتاور موتور در حالت دیزل 360 نیوتنمتر در سرعت دورانی 1400 دور در دقیقه بود. در مقایسه با حالت دیزل، حالت دوگانهسوز بیشینه گشتاور را به میزان 334 نیوتنمتر در 1600 دور در دقیقه نشان داد که حدود 26 نیوتنمتر کمتر از گشتاور بهدست آمده از حالت دیزل بود. با در نظر گرفتن آنالیز آلایندهها در سرعت مشخصه 2000 دور در دقیقه، مشاهده شد که میزان انتشار NOX ،HC ،CO2 و CO در حالت دوگانهسوز بهترتیب 20، 53، 16 و 86 درصد بیش از سوخت دیزل بوده است. با این حال، O2 و دوده بیشترین کاهش را در 2000 دور در دقیقه برای حالت دوگانهسوز بهترتیب 51 و 69 درصد نشان دادند. این مطالعه نشان داد که هنگامی که تزریق سوخت دیزل بهعنوان آتشزنه بهصورت مکانیکی انجام میشود، افزایش قابلتوجهی در انتشار گازهای خروجی وجود دارد. در این راستا، کنترل مقدار و زمان تزریق احتمالا میتواند به کنترل بهتر انتشار گازهای گلخانهای کمک کند. بنابراین، پژوهشهای بیشتر در مورد اصلاح سامانه تزریق دیزل بهعنوان آتشزن یا سامانه تزریق CNG بهمنظور کاهش انتشار گازهای گلخانهای مورد نیاز است.
بیو انرژی
امین ویسمرادی؛ محمد اسماعیل خراسانی فردوانی؛ هوشنگ بهرامی؛ سید محمد صفی الدین اردبیلی؛ حسن ذکی دیزجی
چکیده
امروزه تعداد موتورهای دیزل به دلیل داشتن بازده زیاد و تولید گازهای گلخانه ای کم، در حال افزایش است. در پژوهش حاضر تأثیر افزودن نانوسلولز به سوخت دیزل بر پارامترهای عملکردی و آلایندگی موتور دیزل مورد ازریابی قرار گرفت. مقادیر نانوسلولز در 3 سطح صفر و ppm25 و ppm75 در نظرگرفته شد. آزمونهای موتور در 3 دور موتور 1600، 2000 و 2400 دور بر دقیقه در حالت ...
بیشتر
امروزه تعداد موتورهای دیزل به دلیل داشتن بازده زیاد و تولید گازهای گلخانه ای کم، در حال افزایش است. در پژوهش حاضر تأثیر افزودن نانوسلولز به سوخت دیزل بر پارامترهای عملکردی و آلایندگی موتور دیزل مورد ازریابی قرار گرفت. مقادیر نانوسلولز در 3 سطح صفر و ppm25 و ppm75 در نظرگرفته شد. آزمونهای موتور در 3 دور موتور 1600، 2000 و 2400 دور بر دقیقه در حالت بار کامل انجام گرفت. به منظور اندازهگیری پارامترهای عملکردی و آلایندگی موتور، از تجهیزات مختلفی شامل دینامومتر، دستگاه اندازهگیری آلایندهها و سیستم کنترل موتور استفاده شد. نتایج نشان داد که افزایش دور موتور در تمام ترکیبهای سوختی باعث افزایش در توان موتور، مصرف سوخت ویژه، مونواکسیدکربن، هیدروکربنهای نسوخته ولی مقدار گشتاور موتور، کاهش یافت. همچنین در هر دور موتور افزودن مقادیر مختلف نانوسلولز، مقدار توان و گشتاور موتور را افزایش داد، اما باعث کاهش مصرف سوخت ویژه، مونواکسیدکربن و هیدروکربنهای نسوخته شد. مقدار NOX با افزایش دور موتور افزایش یافت ولی در هر دور موتور افزودن ppm25 نانوسلولز به دیزل خالص به میزان قابلتوجهی مقدار NOX را افزایش داد. اما در دورهای پایین، افزایش ppm75 نانوسلولز به دیزل خالص باعث کاهش مقدار NOX نسبت به دیزل خالص شد، اگرچه از لحاظ آماری معنیدار نیست. بهطور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که افزودن نانوسلولز به سوخت دیزل می تواند سبب بهبود عملکرد و کاهش گازهای آلاینده خروجی از موتور دیزل شود. اگر چه افزودن ppm25 نانوسلولز به دیزل خالص به میزان قابلتوجهی مقدار NOX را افزایش داد.
طراحی و ساخت
سامان ملاپور؛ داود کلانتری؛ مجید رجبی وندچالی
چکیده
در پژوهش حاضر طراحی، ساخت و آزمون یک نوع گودالکن هیدرولیکی جدید مناسب برای باغهای کوچک ارائه شده است. گودالکن ساخته شده دارای عمق کار 30 و قطر کار 20 سانتیمتر، سرعت دورانی بین 100 تا 160 دور بر دقیقه و حداکثر توان 6/5 اسب بخار میباشد. ارزیابی دستگاه در دو باغ مرکبات با بافت رسی سیلتی و لومی شنی با آزمون فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی ...
بیشتر
در پژوهش حاضر طراحی، ساخت و آزمون یک نوع گودالکن هیدرولیکی جدید مناسب برای باغهای کوچک ارائه شده است. گودالکن ساخته شده دارای عمق کار 30 و قطر کار 20 سانتیمتر، سرعت دورانی بین 100 تا 160 دور بر دقیقه و حداکثر توان 6/5 اسب بخار میباشد. ارزیابی دستگاه در دو باغ مرکبات با بافت رسی سیلتی و لومی شنی با آزمون فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی و در سه تکرار اجرا شد. رطوبت میانگین خاک بهعنوان عامل اول در دو سطح رطوبت بالا و رطوبت پایین (بهترتیب 24/85 و 16/12 درصد در خاک با بافت لومی شنی و 25/95 و 16/48 درصد در خاک با بافت رسی سیلتی) و عمق گودال بهعنوان عامل دوم در سه سطح عمق کم، عمق متوسط و عمق زیاد (10، 20 و 30 سانتیمتر) در نظر گرفته شد. با توجه به نتایج بهدست آمده، کمترین مقدار مصرف ویژه سوخت دستگاه (0/0014 لیتر بر گودال) در عمق گودال کم (cm 10) و رطوبت خاک بالا (25/95 درصد) و در بافت رسی سیلتی بهدست آمد. ظرفیت ماشین در عمق کاری 30 سانتی متر در خاک رسی سیلتی و در رطوبت بالا و پایین بهترتیب برابر با 90 و 88 گودال در هر ساعت و در خاک لومی شنی و در رطوبت بالا و پایین بهترتیب برابر با 101 و 95 گودال در هر ساعت بهدست آمد. بیشترین توان (kW 2/548) مورد نیاز دستگاه در عمق cm 30 و رطوبت پایین و در بافت رسی سیلتی رخ داد. همچنین کمترین گشتاور (N.m 75/99) و توان (kW 1/034) در عمق cm 10 و رطوبت بالا و در بافت لومی شنی بهدست آمد.
گل محمد خوب بخت
چکیده
دیسترول اصطلاح جدیدی است که بیانگر ترکیب سوختهای دیزل فسیلی، بیودیزل و بیواتانول مشتق شده از گیاهان میباشد. در این تحقیق به بررسی تأثیر بار و سرعت موتور و همچنین درصدهای مختلف اختلاط سوختهای دیزل، بیودیزل و اتانول بر روی مشخصههای توان و گشتاور موتور دیزل OM 314 پرداخته شد. طراحی آزمایشها با استفاده از روش آماری سطح پاسخ پایهریزی ...
بیشتر
دیسترول اصطلاح جدیدی است که بیانگر ترکیب سوختهای دیزل فسیلی، بیودیزل و بیواتانول مشتق شده از گیاهان میباشد. در این تحقیق به بررسی تأثیر بار و سرعت موتور و همچنین درصدهای مختلف اختلاط سوختهای دیزل، بیودیزل و اتانول بر روی مشخصههای توان و گشتاور موتور دیزل OM 314 پرداخته شد. طراحی آزمایشها با استفاده از روش آماری سطح پاسخ پایهریزی شد و نقاط بهینه متغیرهای مستقل بهمنظور کمینه و یا بیشینه کردن سطوح پاسخ، بهدست آمد. مدلهای درجه دوم بهدست آمده با استفاده از روش سطح پاسخ بهمنظور پیشبینی تأثیر متغیرهای ورودی بر روی سطوح پاسخ از لحاظ آماری (در سطح یک درصد) معنیدار بودند. نتایج نشان داد که درصدهای پایین بیودیزل و اتانول تقریباً توان و گشتاوری برابر با سوخت دیزل دارند ولی با افزایش غلظت این دو نوع سوخت در سوخت اختلاط یافته، میزان توان و گشتاور موتور کاهش مییابد. بیشترین میزان توان ترمزی (79 کیلووات) در بار کامل (100 درصد) و سرعت 2800 دور بر دقیقه و برای سوخت دیزل خالص (D100B0E0) اتفاق افتاد. همچنین بیشترین میزان گشتاور برای سوخت دیزل خالص (D100B0E0) و در سرعت 1630 دور بر دقیقه در بار کامل (100 درصد) و به میزان 325 نیوتن متر بهدست آمد.
بهرام حسین زاده سامانی؛ محمد هادی خوش تقاضا؛ سعید مینایی؛ زهره حمیدی اصفهانی؛ مریم توکلی دخر آبادی
چکیده
برای کاهش اثرات منفی روش حرارتی متداول پاستوریزاسیون بر روی مواد غذایی میتوان از روشهای غیر حرارتی استفاده نمود. هدف در این پژوهش بررسی روش غیر حرارتی فراصوت و عوامل تأثیرگذار آن بر باکتری اشرشیاکلی آب آلبالو میباشد. برای این منظور متغیرهای مستقل توان فراصوت (200 تا 600 وات)، زمان موجدهی (5 تا 15 دقیقه)، قطر پروب (20 تا 40 میلیمتر) ...
بیشتر
برای کاهش اثرات منفی روش حرارتی متداول پاستوریزاسیون بر روی مواد غذایی میتوان از روشهای غیر حرارتی استفاده نمود. هدف در این پژوهش بررسی روش غیر حرارتی فراصوت و عوامل تأثیرگذار آن بر باکتری اشرشیاکلی آب آلبالو میباشد. برای این منظور متغیرهای مستقل توان فراصوت (200 تا 600 وات)، زمان موجدهی (5 تا 15 دقیقه)، قطر پروب (20 تا 40 میلیمتر) و عمق نفوذ پروب در ظرف حاوی آب آلبالو (0 تا 40 میلیمتر) انتخاب گردید. در ابتدا طراحی پروبها با قطرهای مورد نظر توسط روابط موجود و نرم افزارهای CAD-CAM انجام پذیرفت. پس از انجام آزمایشات، تحلیل دادهها به روش سطح پاسخ نشان داد که مدل درجه دوم با ضریب تبیین 96/0، میزان خطای استاندارد 73/1545 و ضریب تغییرات 14% بهترین مدل برای برآورد تعداد باکتری اشرشیاکلی در تیمارهای مختلف بوده است. همچنین نتایج نشان دادند که با افزایش توان و زمان امواجدهی اثر کشندگی امواج فراصوت افزایش مییابد. همچنین با افزایش قطر و عمق نفوذ پروب ابتدا اثر کشندگی افزایش یافته و سپس کاهش مییابد. در انتها متغیرهای مورد آزمایش با روش سطح پاسخ بهینه شده و مقادیر بهدست آمده برای توان فراصوت، زمان اعمال امواج، قطر پروب و عمق نفوذ پروب بهترتیب برابر 600 وات، 15 دقیقه، 31/35 میلیمتر و 83/20 میلیمتر بهدست آمدند. بهازای مقادیر ذکر شده، میزان کاهش اشرشیاکلی برآورد شده برابر 97/1 دوره لگاریتمی بوده است.
محمد یونسی الموتی؛ احمد شریفی مالواجردی
چکیده
با استفاده از برنامه عملیات زراعی می توان به میزان قابلتوجهی در مصرف سوخت و انرژی صرفه جویی نمود. پیش بینی میزان دقیق سوخت مورد نیاز برای عملیات خاک ورزی مشکل می باشد. تغییرات میزان رطوبت، نوع خاک و عمق شخم مستقیما بر میزان سوخت مصرفی اثر می گذارد. جرم مخصوص ظاهری خاکهای کشاورزی به نحوه خاکورزی، مقدار مواد آلی، عــمق شخـم و ماشین ...
بیشتر
با استفاده از برنامه عملیات زراعی می توان به میزان قابلتوجهی در مصرف سوخت و انرژی صرفه جویی نمود. پیش بینی میزان دقیق سوخت مورد نیاز برای عملیات خاک ورزی مشکل می باشد. تغییرات میزان رطوبت، نوع خاک و عمق شخم مستقیما بر میزان سوخت مصرفی اثر می گذارد. جرم مخصوص ظاهری خاکهای کشاورزی به نحوه خاکورزی، مقدار مواد آلی، عــمق شخـم و ماشین های مورد استفاده بستـگی دارد. لذا در این تحقیق، اثرات چهار نوع وسیله خاک ورزی شامل گاوآهن برگرداندار، دیسک سنگین، گاو آهن قلمی و خاک ورز مرکب (کم خاکورزی)، بر میزان توان و سوخت مورد نیاز و برخی از خواص فیزیکی خاک از جمله جرم مخصوص ظاهری، سرعت نفوذ نهایی آب در خاک و کربن آلی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که شخم با خاک ورز مرکب نسبت به گاوآهن برگردان دار، سبب افزایش مقدار مواد آلی موجود در خاک، کاهش مصرف سوخت و کاهش توان مورد نیاز برای انجام شخم گردید. بیشترین مصرف سوخت به میزان L.ha-1 03/58، و کمترین میزان L.ha-164/8، به ترتیب مربوط به شخم با گاوآهن برگردان دار و دیسک سنگین بود. میانگین مقادیر کربن آلی خاک برای شخم با گاوآهن برگردان 31/0 درصد، در شخم با خاک ورز مرکب 64/0 درصد، شخم با دیسک سنگین 55/0 درصد و در شخم با گاوآهن قلمی 5/0 درصد بود. اختلاف در مقادیر میانگین کربن آلی در شخم با خاک ورز مرکب و دیسک سنگین، نسبت به گاوآهن برگردان معنیدار بود و هر دو در دو گروه مجزا قرار گرفتند.