با همکاری انجمن مهندسان مکانیک ایران
رابطه ماشین و خاک
یک مدل اجزای محدود برهم‌کنش کاوشگر تنش-خاک زیر یک چرخ صلب متحرک

مجتبی نادری بلداجی؛ هادی عظیمی نژادیان؛ مصطفی بهرامی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1403

https://doi.org/10.22067/jam.2023.84158.1185

چکیده
  تردد ماشین‌های کشاورزی با اعمال تنش بر سطح خاک دلیل اصلی تراکم خاک‌های کشاورزی است. مطالعه انتشار تنش در خاک نیاز به اندازه‌گیری تنش در خاک دارد، در حالی‌که تنش اندازه‌گیری‌شده با نصب هر نوع کاوشگر ممکن است با تنش واقعی خاک، یعنی تنش خاک در غیاب کاوشگر متفاوت باشد. این مطالعه با هدف شبیه‌سازی برهم‌کنش کاوشگر تنش در زیر یک چرخ صلب ...  بیشتر

رابطه ماشین و خاک
مدل‌سازی فشار- نشست خاک تحت تأثیر سرعت نشست با استفاده از یادگیری عمیق بهینه‌سازی‌شده توسط الگوریتم گرگ خاکستری

بهزاد گلعنبری؛ عارف مردانی کرانی؛ عادل حسین پور؛ حمید تقوی فر

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آبان 1402

https://doi.org/10.22067/jam.2023.84339.1188

چکیده
  با توجه به متغیرهای متعددی که بر سیستم‌های اندرکنش خاک و ماشین تأثیرگذار هستند، پیش‌بینی پاسخ مکانیکی خاک در تعامل با دستگاه‌های کششی خارج از جاده چالش برانگیز است. در این مطالعه، شبکه‌های عصبی عمیق به دلیل توانایی آن‌ها در مدل‌سازی سیستم‌های پیچیده، چندمتغیره و دینامیک به‌عنوان یک راه‌حل بالقوه برای توضیح میزان فرورفتگی خاک ...  بیشتر

اعتبارسنجی شبیه‌سازی مقاومت غلتشی چرخ غیر محرک از طریق اجزاء محدود با آزمون‌های تجربی

نسا دیباگر؛ عارف مردانی کرانی؛ اسعد مدرس مطلق؛ حجت جعفری

دوره 5، شماره 2 ، 1394، ، صفحه 415-427

https://doi.org/10.22067/jam.v5i2.28463

چکیده
  در این مطالعه به‌منظور تحلیل برهم‌کنش تایر متحرک- خاک از دو روش عددی و تجربی استفاده شد تا تأثیر تغییرات سرعت پیشروی، بار دینامیکی و فشار باد تایر روی مقاومت غلتشی آن مورد بررسی قرار گیرد. در روش عددی با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود آباکوس (ABAQUS/ Explicit) برای شبیه‌سازی خاک به‌عنوان ماده الاستو پلاستیک از مدل دراکر- پراگر و برای طراحی ...  بیشتر

بررسی تأثیر فشار باد و سرعت پیشروی چرخ بر نیروهای افقی حاصل از موانع مستطیلی شکل

حبیب محمدزاده؛ عارف مردانی کرانی؛ اسعد مدرس مطلق

دوره 3، شماره 2 ، 1392، ، صفحه 114-122

https://doi.org/10.22067/jam.v3i2.25167

چکیده
  مدل های مربوط به مکانیک چرخ، عمدتاً برای شرایط حرکت بر روی سطح صاف جاده و یا خاک تدوین شده است و اعتبار لازم برای توصیف حرکت چرخ بر روی سطوح ناهموار را دارا نیست. علی ‌رغم پیچیدگی دینامیک حاکم بر این پدیده و با در نظر گرفتن اهمیت موضوع مخصوصاً برای شرایط مزرعه ای چرخ های حامل ادوات، تحقیق حاضر به بررسی تأثیر برخی از پارامترهای حاکم بر ...  بیشتر