شهریار صدیقی؛ داود کلانتری؛ ژوزف ردل
چکیده
در مطالعه حاضر امکان بهینهسازی انباره یک موتور احتراقی کوچک مربوط به چمنزن دوشی جهت کاهش سطح سروصدای تولیدی آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. آزمایشها بهصورت فاکتوریل، بر پایه طرح کاملاً تصادفی و در سه تکرار انجام گرفت. تیمارهای پژوهش عبارت بودند از: انباره اصلی موتور و انباره بهینهشده در دو سطح 3000 و 5000 دور در دقیقه و عوامل ...
بیشتر
در مطالعه حاضر امکان بهینهسازی انباره یک موتور احتراقی کوچک مربوط به چمنزن دوشی جهت کاهش سطح سروصدای تولیدی آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. آزمایشها بهصورت فاکتوریل، بر پایه طرح کاملاً تصادفی و در سه تکرار انجام گرفت. تیمارهای پژوهش عبارت بودند از: انباره اصلی موتور و انباره بهینهشده در دو سطح 3000 و 5000 دور در دقیقه و عوامل تحت مطالعه شامل تراز فشار صوتی (SPL) و تغییرات فشار پسزنی (PΔ) در حالت بدون بار. بهعلاوه تحلیل فرکانسی تیمارها برای بررسی عملکرد صوتهای خروجی موتور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. جمعآوری دادههای صوتی طبق ویژگیهای مکان آزمون بر اساس استاندارد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که درخصوص مقررات آزمون برای اندازهگیری سروصدای انواع چمنزنها است، انتخاب شد. طبق نتایج بهدست آمده، در دور 3000 دور در دقیقه، تراز فشار صوت انباره بهینه شده بهمیزان 4/6% نسبت به انباره اصلی کاهش پیدا کرد. همچنین نتایج حاصل از تبدیل سریع فوریه (FFT) نشان داد که شدت و دامنه فرکانسهای خروجی از انباره بهینه شده در محدوده فرکانسهای 10 تا 15کیلو هرتز کاهش پیدا کرده است. بهعنوان نتیجه کلی حاصل از تحقیق حاضر، با نصب انباره بهینه شده میزان حداکثر ساعت کاری کاربر بر اساس استاندارد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران حدود مواجهه در مقابل صوت حاصل از موتور، در دور 5000 دور در دقیقه برابر با 8/4 ساعت افزایش یافت.
حسین غلامی؛ داود کلانتری؛ مجید رجبی وندچالی
چکیده
یکی از مهمترین بحثها در مکانیزاسیون کشاورزی مسئله سلامتی انسان هنگام کار با ماشین است که امروزه به یک موضوع برجسته در علم ارگونومی تبدیل شده است. ارتعاش منتقل شده از دستهی روتوتیلر به دست، بازو و بدن راننده ممکن است در طولانی مدت منجر به بروز صدمات زیادی ازجمله ناراحتیهای عصبی، درد و اختلالات اسکلتی و عضلانی شود. از این رو در ...
بیشتر
یکی از مهمترین بحثها در مکانیزاسیون کشاورزی مسئله سلامتی انسان هنگام کار با ماشین است که امروزه به یک موضوع برجسته در علم ارگونومی تبدیل شده است. ارتعاش منتقل شده از دستهی روتوتیلر به دست، بازو و بدن راننده ممکن است در طولانی مدت منجر به بروز صدمات زیادی ازجمله ناراحتیهای عصبی، درد و اختلالات اسکلتی و عضلانی شود. از این رو در پژوهش حاضر پارامترهای ارتعاشی یک نوع روتوتیلر جدید مجهز به تیغههای لبه مضرسی بهصورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار مورد بررسی قرار گرفت. اندازهگیری در سه سطح سرعت دورانی تیغهها (170-140، 200-170 و230- 200 دور بر دقیقه) و دو وضعیت کاری (درجا و در حال خاکورزی) انجام شد. نتایج نشان داد که اثر وضعیت کاری و سرعت دورانی تیغهها بر جذر میانگین مربعات شتاب کل (RMS) و مؤلفههای شتاب در جهتهای x، y و z معنیدار بود. با افزایش سرعت دورانی تیغهها از سرعت کم (rpm 155) به سرعت زیاد (rpm 215)، RMS شتاب کل به مقدار ms-2 9/12 افزایش یافت. حداقل سهم موتور مورد استفاده در ایجاد ارتعاش دستگاه در دور rpm 155 محور دوار، %53/65 و حداکثر آن در دور rpm 215 برابر با %92/73 بهدست آمد. بالا بودن سهم موتور در ارتعاش نشاندهنده اهمیت انتخاب دور مناسب و موتور احتراقی با کیفیت بالاتر جهت کاهش ارتعاش کل دستگاه میباشد. بیشترین زمان مجاز مواجهه با ارتعاش در حالت خاکورزی مداوم که کمتر از 2 ساعت است، در سرعت دورانی rpm170-140 بهدست آمد.
محمدعلی رستمی؛ ارژنگ جوادی؛ محسن حیدری سلطان آبادی؛ عباس مهدی نیا؛ محمد شاکر
چکیده
یکی از مواردی که در انتخاب تراکتورهای وارداتی و ساخت داخل باید مورد توجه قرار گیرد راحتی کاربر از نظر دسترسی به قسمتهای کنترلی و راحتی سوار شدن میباشد. این تحقیق بهمنظور بررسی سازگاری بعضی از تراکتورهای وارداتی و ساخت داخل با اندازه و محدودیت حرکتی اعضای کاربران انجام گردید. چهار نوع تراکتور مورد مطالعه شامل مسیفرگوسن 285، مسیفرگوسن ...
بیشتر
یکی از مواردی که در انتخاب تراکتورهای وارداتی و ساخت داخل باید مورد توجه قرار گیرد راحتی کاربر از نظر دسترسی به قسمتهای کنترلی و راحتی سوار شدن میباشد. این تحقیق بهمنظور بررسی سازگاری بعضی از تراکتورهای وارداتی و ساخت داخل با اندازه و محدودیت حرکتی اعضای کاربران انجام گردید. چهار نوع تراکتور مورد مطالعه شامل مسیفرگوسن 285، مسیفرگوسن 399، والترا و نیوهلند بودند. در این طرح ابتدا دادههای تنسنجی مورد نیاز، در پنج استان کشور برای 250 نفر از کاربران تراکتورها بهطور تصادفی، اندازهگیری شد. سپس برخی مشخصات تراکتورها با دادههای نظیر تنسنجی صدکهای پنجم و نود و پنجم کاربران مقایسه گردید. نتایج بهدست آمده نشان داد فاصله جاپایی تراکتورهای مطالعه شده از زمین و ارتفاع پلکانهای آنها زیاد بود و با افزایش تعداد پلکانهای تراکتورها و کاهش ارتفاع آنها میتوان وضعیت مطلوب را ایجاد نمود. عمق صندلی تراکتورهای نیوهلند و والترا برای رانندگان صدک پنجم زیاد بوده و در نظر گرفتن پشتی مناسب که ضخامت آن قابل تغییر باشد برای رفع مشکل پیشنهاد گردید. بررسیها نشان داد، عمق صندلی تراکتورهای مسیفرگوسن 285 و 399 کوتاهتر از طول ران رانندگان صدک نود و پنجم بود و نیاز به افزایش 10 سانتیمتر به عمق صندلی آنها میباشد. ارتفاع پشتی صندلی تراکتورها برای رانندگان صدک پنجم و نود و پنجم کوتاه بود. در تراکتورهای مسیفرگوسن 285 و والترا فاصله فلکه فرمان از نقطه مرجع صندلی بیشتر از طول دست رانندگان صدک پنجم بود. بنابراین دست رانندگان برای تسلط مطلوب بر فرمان کوتاه ارزیابی گردید. بررسیها نشان داد که رانندگان برای دسترسی به اهرم دنده در تراکتور مسیفرگوسن 399 دچار مشکل هستند و افزایش گستره جابهجایی صندلی برای تسلط بهتر رانندگان روی اهرم دنده به میزان 5 تا 10 سانتیمتر توصیه شد.
حسین فلاحی؛ محمد حسین عباسپورفرد؛ امین اظهری؛ مهدی خجسته پور؛ امین نیکخواه
چکیده
در این تحقیق نیروی وارد بر سه عضله گاستروکینیموس، تراپزیوس و کوادراتوس لومباروم راننده تراکتور هنگام کلاچ گیری مورد بررسی قرار گرفت. تعداد افراد نمونه 30 نفر تعیین شد و بررسیها بر روی دو تراکتور MF285 و MF399 که تولید داخل کشور می باشند، صورت گرفت. بر اساس اندازه گیری های صورت گرفته نیروی مورد نیاز برای کلاچ گیری در این تراکتورها به ترتیب ...
بیشتر
در این تحقیق نیروی وارد بر سه عضله گاستروکینیموس، تراپزیوس و کوادراتوس لومباروم راننده تراکتور هنگام کلاچ گیری مورد بررسی قرار گرفت. تعداد افراد نمونه 30 نفر تعیین شد و بررسیها بر روی دو تراکتور MF285 و MF399 که تولید داخل کشور می باشند، صورت گرفت. بر اساس اندازه گیری های صورت گرفته نیروی مورد نیاز برای کلاچ گیری در این تراکتورها به ترتیب 340 و 290 نیوتن می باشد. تفاوت زاویه قرارگیری زانوی پا در دو تراکتور در سطح یک درصد معنیدار شد. کاهش آستانه درد بعد از 30 و 60 ثانیه کلاچ گیری و 60 ثانیه استراحت پس از کلاچ گیری در هر سه عضله در تراکتورMF285 بیش تر از تراکتور MF399به دست آمد. تاثیر کلاچ گیری بر میانگین کاهش آستانه درد رانندگان در همه فواصل در حین و پس از کلاچ گیری در عضله کوادراتوس لومباروم در هر دو تراکتور از دو عضله دیگر بیش تر بود. در انتها پیشنهاد میشود، برای کاهش نیروی وارده برای کلاچ گیری تراکتورMF285 ، اصلاحات لازم در مکانیزم کلاچ گیری این تراکتور صورت گیرد. برای اینکار پیشنهاد می شود، مفصل انتقال نیرو بین پدال و دیسک در مکانیزم کلاچ گیری را از چدن ریخته گری ساخت.