حسن صدرنیا؛ مهدی خجسته پور؛ حسن عاقل؛ عباس سعیدی رشک علیا
چکیده
صنعت طیور یکی از بزرگترین و توسعهیافته ترین صنایع موجود در کشور است و میزان انرژی مصرفی در مرغداری یکی از مهمترین مسائل در پرورش مرغ گوشتی میباشد. تحقیق حاضر به بررسی روند مصرف انرژی و میزان مصرف آن در مرغداریهای پرورش مرغ گوشتی در شهرستان مشهد میپردازد. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 36 پرورشدهنده ...
بیشتر
صنعت طیور یکی از بزرگترین و توسعهیافته ترین صنایع موجود در کشور است و میزان انرژی مصرفی در مرغداری یکی از مهمترین مسائل در پرورش مرغ گوشتی میباشد. تحقیق حاضر به بررسی روند مصرف انرژی و میزان مصرف آن در مرغداریهای پرورش مرغ گوشتی در شهرستان مشهد میپردازد. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 36 پرورشدهنده مرغ گوشتی برای یک دوره پرورش در ماههای فروردین و اردیبهشت 1392 جمعآوری شد. نهادههای اصلی ورودی شامل خوراک مصرفی، سوخت (گاز و گازوئیل)، الکتریسیته، نیروی انسانی، ماشینها و جوجه یک روزه گوشتی و نهادههای خروجی گوشت مرغ و فضولات بستر بودند. کل انرژیهای ورودی و خروجی برای هزار قطعه مرغ بهترتیب 2/125 و 9/24 گیگاژول بهدست آمد. شاخصهای انرژی شامل نسبت انرژی، بهرهوری انرژی و انرژی ویژه بهترتیب 2/0، 019/0 کیلوگرم بر مگاژول و 52 مگاژول بر کیلوگرم بهدست آمدند. سوخت مصرفی (گاز و گازوئیل) با 84/50 و خوراک مصرفی با 43/42 درصد بیشترین سهم و جوجه یک روزه با 39/0 و نیروی انسانی با 06/0 درصد کم ترین سهم را در بین نهادههای ورودی بهخود اختصاص دادند. مقایسه انرژی مصرفی در سه سطح جوجهریزی کمتر از 15000 قطعه، 15000 تا 30000 و بیشتر از 30000 قطعه نشان داد که نسبت انرژی در سطح سوم بیشتر از سطوح دیگر میباشد. کارآیی مرغداران با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها انجام شد و نتایج نشان داد که در الگوی بازگشت به مقیاس ثابت تعداد 13 واحد دارای کارآیی فنی با میانگین کارآیی 93/0 و در الگوی بازگشت به مقیاس متغیر تعداد 21 واحد دارای کارآیی فنی خالص با میانگین کارآیی 99/0 بودند.
خلیل پاشائی هولاسو؛ بهزاد محمدی الستی؛ محمد علی حداد درفشی؛ مهدی عباسقلی پور
چکیده
تراکتور بهعنوان اصلیترین منبع تولید توان مکانیکی در کشاورزی، در مکانیزه کردن تولید محصولات کشاورزی جایگاه ویژهای دارد. بنابراین لازم است مهندسان کشور، توسعه تراکتورهای جدید و متناسب روز را با در نظر گرفتن جنبههای اقتصادی آنها ادامه دهند. شرکت تراکتورسازی تبریز جهت دستیابی به تکنولوژی روز دنیا و رقابت با بازار جهانی، اقدام ...
بیشتر
تراکتور بهعنوان اصلیترین منبع تولید توان مکانیکی در کشاورزی، در مکانیزه کردن تولید محصولات کشاورزی جایگاه ویژهای دارد. بنابراین لازم است مهندسان کشور، توسعه تراکتورهای جدید و متناسب روز را با در نظر گرفتن جنبههای اقتصادی آنها ادامه دهند. شرکت تراکتورسازی تبریز جهت دستیابی به تکنولوژی روز دنیا و رقابت با بازار جهانی، اقدام به تولید تراکتورهای جدید با موتور توربوشارژردار ITM800 و ITM485 مطابق استانداردهای روز دنیا نمود. در این تحقیق بر روی تراکتورهای توربوشارژردار ITM485 و ITM800 و تراکتور بدون توربوشارژر ITM475 آزمون کشش مالبندی با بالاست برای بهدست آوردن عملکرد تراکتورها و مقایسه آنها با یکدیگر طبق استاندارد OECD صورت گرفت. این آزمون در باند بتونی فرودگاهی شرکت تراکتورسازی صورت گرفت. پس از بهدست آوردن پارامترهای مختلف و تحلیل آماری به روش تجزیه واریانس دوطرفه مشخص گردید که میزان توان و نیروی کششی در تراکتورهای توربوشارژردار ITM485 و ITM800 بیشتر از تراکتور بدون توربوشارژر ITM475 بوده و این مقدار اختلاف در دندههای مختلف و سرعتهای متفاوت در سطح اطمینان یک درصد معنیدار میباشد. ضمناً میزان مصرف ویژه سوخت در تراکتورهای توربوشارژردار ITM485 و ITM800 کمتر از تراکتور بدون توربوشارژر ITM475 بوده و این تفاوت نیز در سطح اطمینان یک درصد معنیدار بود که این امر خود باعث صرفهجویی چشمگیری در مصرف سوخت با توجه به افزایش قیمت سوخت میباشد.
آرمان جلالی؛ اصغر محمودی؛ مصطفی ولیزاده؛ ایرج اسکندری
چکیده
خاکورزی یک عمل زمانبر و هزینهبر میباشد که با استفاده از برنامه عملیات زراعی میتوان به میزان قابل توجهی در مصرف سوخت، انرژی و زمان صرفهجویی نمود. افزایش هزینهی سوخت کشاورزی باعث شده که در مصرف آن صرفهجویی شود تا هزینه تولید محصول کاهش یابد. با توجه به مزایای خاکورزی حفاظتی و کمبود تحقیق علمی روی ادوات خاکورزی حفاظتی ...
بیشتر
خاکورزی یک عمل زمانبر و هزینهبر میباشد که با استفاده از برنامه عملیات زراعی میتوان به میزان قابل توجهی در مصرف سوخت، انرژی و زمان صرفهجویی نمود. افزایش هزینهی سوخت کشاورزی باعث شده که در مصرف آن صرفهجویی شود تا هزینه تولید محصول کاهش یابد. با توجه به مزایای خاکورزی حفاظتی و کمبود تحقیق علمی روی ادوات خاکورزی حفاظتی وارداتی و تولید داخل و اهمیت فاکتورهای سرعت و عمق خاکورزی بر عملکرد انواع خاکورزها، این تحقیق در قالب طرح آزمایشی اسپلیت پلات (کرتهای خرد شده) بر پایهی بلوکهای کامل تصادفی اجرا گردید. فاکتور اصلی عمق خاکورزی (در دو سطح 10 و 20 سانتیمتر) و فاکتور فرعی سرعت خاکورزی (در چهار سطح 6، 8، 10 و 12 کیلومتر بر ساعت برای شهرستان بستانآباد و 8، 10، 12 و 14 کیلومتر بر ساعت برای شهرستان هشترود) و در چهار تکرار با استفاده از خاکورز مرکب آگرومت پنج شاخه ساخت شرکت سازه کشت بوکان که بیشتر در آذربایجانشرقی رواج یافته، با استفاده از دو دستگاه تراکتور مسی فرگوسن 285 و 399 بهترتیب در شهرستانهای بستانآباد و هشترود، با نوع بافت خاک ماسه لومی، خوب دانهبندی شده انجام گرفت. در شهرستان بستانآباد و هشترود، اثر فاکتورها به تنهایی و اثر متقابل سرعت و عمق خاکورزی بر مصرف سوخت در سطح احتمال یک درصد (01/0 ≥p) معنیدار شد. نتایج نشان دادند که با افزایش سرعت خاکورزی، بهدلیل انجام سریع عملیات خاکورزی واحد سطح، مصرف سوخت در واحد سطح کاهش پیدا کرده و همچنین با افزایش عمق خاکورزی، بهدلیل افزایش مقاومت کششی و استفاده از توان تراکتور بیشتر برای غلبه بر این مقاومت، مصرف سوخت افزایش پیدا نمود. لذا با توجه به بررسیهای انجام گرفته مناسبترین سرعت خاکورزی، 10 کیلومتر بر ساعت با توجه به میزان مصرف سوخت پیشنهاد میگردد. همچنین با افزایش عمق خاکورزی، مصرف سوخت افزایش مییابد لذا توصیه میگردد که با حداقل عمق مورد نیاز خاکورزی صورت پذیرد.
نواب کاظمی؛ مرتضی الماسی؛ هوشنگ بهرامی؛ محمد جواد شیخ داودی؛ موسی مسگرباشی
چکیده
بازده انرژی کل تراکتورشاخصی مهم در مصرف انرژی در عملیات خاک ورزی است. برای اندازهگیری دقیق و همزمان این فاکتور و سایر عوامل موثر بر آن، ابتدا تراکتور مسیفرگوسن 399 را به انواع حسگرها و واحد جمعآوری اطلاعات تجهیز نموده به طوری که پارامترهای میزان مصرف سوخت، سرعت پیشروی، سرعت خطی و بکسواد چرخهای محرک و سرش چرخهای متحرک ...
بیشتر
بازده انرژی کل تراکتورشاخصی مهم در مصرف انرژی در عملیات خاک ورزی است. برای اندازهگیری دقیق و همزمان این فاکتور و سایر عوامل موثر بر آن، ابتدا تراکتور مسیفرگوسن 399 را به انواع حسگرها و واحد جمعآوری اطلاعات تجهیز نموده به طوری که پارامترهای میزان مصرف سوخت، سرعت پیشروی، سرعت خطی و بکسواد چرخهای محرک و سرش چرخهای متحرک تراکتور، دور موتور، نیرو و توان کششی را بهصورت همزمان با اجرای عملیات دیسکزنی، با سرعت دادهبرداری 1000 داده در ثانیه اندازهگیری و بهصورت بیسیم تا 1/5 کیلومتر بروی کامپیوتر کاربر نمایش و همزمان با فرمت اکسل ذخیره مینماید. سختافزار و برنامهنویسی CSHARPبه گونه ای است که پایش همزمان بر تغییرات پارامترهای عملکردی و ذخیرهسازی برای کاربران در فواصل دورتر ازطریق اینترنت نیز مقدور است. سپس با اجرای طرح آزمایشی فاکتوریل در قالب طرح کرتهای خرد شده، سه عامل مهم مدیریتی سنگینسازی، انتخاب دنده و حالت محور محرک مورد بررسی قرار گرفت و با روشهای تجزیه واریانس، پس از واریانس و تجزیه علیت تحلیل گردید. نتایج نشان داد،استفاده از تجهیزات الکترونیک و پایش از راه دور دادهها در شرایط کاملا واقعی و دقیق با تعداد بسیار بالای نمونهبرداری (تا هر میلیمتر پیشروی تراکتور یک داده)بوده که موجب کسب نتایجی قابل اعتماد است.همچنین تجزیه علیت حاکی از معرفی سه پارامتر درصد بکسواد، مصرف سوخت و درصدی از توان لازم معادل محور تواندهی تراکتور به عنوان اثرگذارترین پارامترها بر بازده انرژی کل ترکیب تراکتور – خاکورز است و نتایج تجزیه واریانس نشان میدهد اثرات عوامل دنده و محور محرک در سطح 1% معنیدار اما سنگینسازی، تاثیر معنیداری بر بازده انرژی کل ندارد.
محمد یونسی الموتی؛ احمد شریفی مالواجردی
چکیده
با استفاده از برنامه عملیات زراعی می توان به میزان قابلتوجهی در مصرف سوخت و انرژی صرفه جویی نمود. پیش بینی میزان دقیق سوخت مورد نیاز برای عملیات خاک ورزی مشکل می باشد. تغییرات میزان رطوبت، نوع خاک و عمق شخم مستقیما بر میزان سوخت مصرفی اثر می گذارد. جرم مخصوص ظاهری خاکهای کشاورزی به نحوه خاکورزی، مقدار مواد آلی، عــمق شخـم و ماشین ...
بیشتر
با استفاده از برنامه عملیات زراعی می توان به میزان قابلتوجهی در مصرف سوخت و انرژی صرفه جویی نمود. پیش بینی میزان دقیق سوخت مورد نیاز برای عملیات خاک ورزی مشکل می باشد. تغییرات میزان رطوبت، نوع خاک و عمق شخم مستقیما بر میزان سوخت مصرفی اثر می گذارد. جرم مخصوص ظاهری خاکهای کشاورزی به نحوه خاکورزی، مقدار مواد آلی، عــمق شخـم و ماشین های مورد استفاده بستـگی دارد. لذا در این تحقیق، اثرات چهار نوع وسیله خاک ورزی شامل گاوآهن برگرداندار، دیسک سنگین، گاو آهن قلمی و خاک ورز مرکب (کم خاکورزی)، بر میزان توان و سوخت مورد نیاز و برخی از خواص فیزیکی خاک از جمله جرم مخصوص ظاهری، سرعت نفوذ نهایی آب در خاک و کربن آلی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که شخم با خاک ورز مرکب نسبت به گاوآهن برگردان دار، سبب افزایش مقدار مواد آلی موجود در خاک، کاهش مصرف سوخت و کاهش توان مورد نیاز برای انجام شخم گردید. بیشترین مصرف سوخت به میزان L.ha-1 03/58، و کمترین میزان L.ha-164/8، به ترتیب مربوط به شخم با گاوآهن برگردان دار و دیسک سنگین بود. میانگین مقادیر کربن آلی خاک برای شخم با گاوآهن برگردان 31/0 درصد، در شخم با خاک ورز مرکب 64/0 درصد، شخم با دیسک سنگین 55/0 درصد و در شخم با گاوآهن قلمی 5/0 درصد بود. اختلاف در مقادیر میانگین کربن آلی در شخم با خاک ورز مرکب و دیسک سنگین، نسبت به گاوآهن برگردان معنیدار بود و هر دو در دو گروه مجزا قرار گرفتند.