فرزاد آزادشهرکی؛ کسری شریفی؛ بهاره جمشیدی؛ روح الله کریم زاده؛ هانیه نادری
چکیده
تشخیص زودهنگام بیماری گیاهان قبل از وقوع علائم، میتواند افت عملکرد را محصول را کاهش داده و کیفیت آن را افزایش دهد. این امر همچنین مصرف سموم شیمیایی، مشکلات زیستمحیطی و هزینه تولید را کاهش میدهد. هدف از انجام این تحقیق، تشخیص غیر تخریبی بیماری لکهموجی گیاه گوجهفرنگی و همچنین تشخیص مهمترین عوامل بیماریزای آن (A. solani, A. alternate) ...
بیشتر
تشخیص زودهنگام بیماری گیاهان قبل از وقوع علائم، میتواند افت عملکرد را محصول را کاهش داده و کیفیت آن را افزایش دهد. این امر همچنین مصرف سموم شیمیایی، مشکلات زیستمحیطی و هزینه تولید را کاهش میدهد. هدف از انجام این تحقیق، تشخیص غیر تخریبی بیماری لکهموجی گیاه گوجهفرنگی و همچنین تشخیص مهمترین عوامل بیماریزای آن (A. solani, A. alternate) از یکدیگر در مراحل اولیه بیماری، قبل از بروز علائم ظاهری، با استفاده از طیفسنجی مرئی/ فروسرخ نزدیک (400-900 نانومتر) بود. دادههای طیفی از برگهای گیاهان آلوده به A. alternate و A. solani در 48، 72، 96 و 120 ساعت بعد از تلقیح بیماری استخراج شدند. بهمنظور توسعه مدلهای تشخیص بر اساس دادههای طیفی، از تجزیه مؤلفههای اصلی (PCA) همراه با شبکه عصبی مصنوعی (ANN) استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل PCA-ANN توانست گیاهان آلوده و نوع پاتوژن را با دقت 93-100 درصد در نمونههای تست شناسایی کند. در 96 ساعت بعد از تلقیح، علاوه بر بهدست آمدن مدل سادهتر پیشبینی (8 مؤلفه اصلی و 3 نرون در لایه مخفی)، دقت 100 درصد تشخیص حاصل شد. مدلهای تدوین شده، در تمامی زمانهای بعد از تلقیح، در تشخیص گیاهان آلوده با A. solani که دارای قدرت بیماریزایی بالایی میباشد نسبت به گیاهان سالم، هیچ خطایی نداشتند. استفاده از طیفسنجی مرئی/ فروسرخ نزدیک (400-900 نانومتر) همراه با PCA-ANN توانست بیماری لکهموجی گوجهفرنگی و نوع پاتوژن آن را قبل از بروز علائم ظاهری (با دقت 100-93 درصد) بدون هیچ آمادهسازی گیاه، بهصورت غیر مخرب تشخیص دهد. نتایج این پژوهش نشان داد که این تکنیک میتواند برای تشخیص سریع، کمهزینه و زودهنگام این بیماری گوجهفرنگی بهجای روشهای آزمایشگاهی زمانبر، گران و مخرب بهکار رود.
امیر منصوری آلام؛ ابراهیم احمدی
چکیده
ارتعاشات میوهها در هنگام حملونقل از دلایل اصلی صدمات وارده به محصولات کشاورزی و افت کیفیت آنها میباشد. در این تحقیق، اثر شرایط مختلف حملونقل که شامل دو نوع ماشین با سیستم تعلیق متفاوت (کامیون بادی و فنری)، سه سطح ارتفاع جعبه درون کامیون (کف، وسط و بالا)، دو موقعیت قرارگیری جعبه (اکسل جلو و عقب)، دو محل قرارگیری میوه درون جعبه ...
بیشتر
ارتعاشات میوهها در هنگام حملونقل از دلایل اصلی صدمات وارده به محصولات کشاورزی و افت کیفیت آنها میباشد. در این تحقیق، اثر شرایط مختلف حملونقل که شامل دو نوع ماشین با سیستم تعلیق متفاوت (کامیون بادی و فنری)، سه سطح ارتفاع جعبه درون کامیون (کف، وسط و بالا)، دو موقعیت قرارگیری جعبه (اکسل جلو و عقب)، دو محل قرارگیری میوه درون جعبه (ردیف بالا و پایین) و دو نوع جاده آسفالت بزرگراه و آسفالت درجه دوم میباشند بر میزان انرژی جذب شده میوه گوجهفرنگی بهعنوان شاخص مقاومت به کوفتگی توسط آزمون پاندول مورد ارزیابی قرار گرفتند. میزان انرژی جذب شده نمونههای شاهد (ارتعاش ندیده) به روش چندگانه در ارتفاع ثابت در حد تسلیم دینامیکی اندازهگیری شد، سپس نمونههای حملونقل شده در همین سطح انرژی تحت آزمون قرار گرفتند. مقاومت به کوفتگی در میوه بر مبنای اختلاف بین انرژی جذب شده نمونههای حملونقل شده با نمونه شاهد برحسب درصد در نظر گرفته شد. نتایج تجزیه واریانس، معنیداری اثرات مستقل و برخی عوامل متقابل را در سطوح احتمال 1 و 5 درصد در دو نوع جاده آسفالت نشان داد، بین کاهش ارتفاع قرارگیری میوه نسبت به کف وسیله نقلیه و افزایش مقاومت به کوفتگی رابطه معنیداری وجود دارد، بهطوریکه کمترین مقاومت به کوفتگی در موقعیت عقب، بالاترین ارتفاع از کف کامیونت فنری روی آسفالت درجهدوم در ردیفهای میوه پایین و بالای جعبه که بهترتیب 488/59 و 491/11 درصد افزایش انرژی جذب شده نسبت به شاهد و بیشترین مقاومت به کوفتگی در جعبههای واقع روی اکسل جلو سیستم تعلیق بادی در آسفالت بزرگراه (176/76 درصد افزایش انرژی جذب شده نسبت به شاهد) مشاهده شد. همچنین مقایسه میانگین کامیون، ارتفاع قرارگیری و محل قرارگیری میوه درون جعبه در آسفالت درجهدوم حاکی از آن بود که مقاومت به کوفتگی میوههای ردیفهای بالا و پایین جعبههای مستقر در کامیونت فنری در همه سطوح ارتفاع کاهش معنیداری نسبت به وضعیت متناظر آن در کامیون بادی دارد، نتایج کلی نشان داد بین کاهش مقاومت به کوفتگی و افزایش ارتعاشات سیستم تعلیق (پاسخ به ناهمواریهای جاده) اختلاف معنیداری حاکم است. بهطور کلی اکسل عقب هر دو وسیله نقلیه و بالاترین ارتفاع جعبه روی آن نامناسبترین مکان برای حملونقلهای طولانی مدت میوهها به حساب میآید.
محمد رضا ارجمندی؛ محمد ابونجمی؛ غلامرضا چگینی
چکیده
با توجه به اهمیت نگهداری، ماندگاری و کاهش هزینههای حمل و نقل محصولات غذایی، در این تحقیق اثر مؤثر برخی پارامترهای خشککن پاششی دارای افشانه فراصوت، بررسی شد. آزمایشها بهصورت طرح کاملاً تصادفی انجام گرفت و در آن اثر دمای صفحات خشککن پاششی در سه سطح 130، 140، 150 درجه سلسیوس، دبی خروجی افشانه فراصوت در سه سطح 13، 14 و 15 میلیمتر بر ...
بیشتر
با توجه به اهمیت نگهداری، ماندگاری و کاهش هزینههای حمل و نقل محصولات غذایی، در این تحقیق اثر مؤثر برخی پارامترهای خشککن پاششی دارای افشانه فراصوت، بررسی شد. آزمایشها بهصورت طرح کاملاً تصادفی انجام گرفت و در آن اثر دمای صفحات خشککن پاششی در سه سطح 130، 140، 150 درجه سلسیوس، دبی خروجی افشانه فراصوت در سه سطح 13، 14 و 15 میلیمتر بر دقیقه و همچنین اثر توان منبع فراصوت در سه سطح 25، 37/5 و 50 وات بر درصد رطوبت و اندازه ذرات بررسی شد. برای تعیین میزان رطوبت نمونهها در آون با دمای 70 درجه سلسیوس خشک شدند. برای تعیین اندازه ذرات عکسهای دوبعدی از نمونهها توسط میکروسکوپ نوری تهیه و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اثر متغیرهای مستقل بر روی پارامترهای مورد بررسی در سطح یک درصد معنیدار، ولی اثر دمای صفحات بر روی اندازه ذرات غیر معنیدار می باشد. کمترین درصد رطوبت در نمونههای با توان 25 وات و دبی خروجی 13 میلیمتر بر دقیقه و دمای 150 درجه سلسیوس در سطح 5 درصد بود. بزرگترین قطر پودر تولید شده 85/20 میکرومتر در نمونههایی با دبی 17 میلیمتر بر دقیقه و توان 50 وات در سطح 5 درصد بود. بهطور کلی با توجه به نتایج این پژوهش، تولید پودر گوجهفرنگی در دمای 150 درجه سلسیوس با دبی 15 میلیلیتر بر دقیقه با توان 25 وات مناسبترین سطح برای رسیدن به پودرهایی باکیفیت بالاتر میباشد.