مهدی ملک محمدی؛ مجید رهنما؛ سامان آبدانان مهدی زاده؛ نواب کاظمی
چکیده
استفاده از سوختی جایگزین بنزین و همچنین کاهش آلایندههای خروجی در موتور اشتعال جرقهای از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا در این پژوهش از ترکیب اتانول با بنزین (در پنج سطح، 0، 10، 20، 30 و 40 درصد) بهعنوان سوخت تجدیدپذیر و از نانو ذرات کربنی (در سه سطح 0، 20 و 80 پیپیام) بهعنوان کاتالیزور در یک موتور انژکتوری بنزینی (در دورهای 1000، 2000 و ...
بیشتر
استفاده از سوختی جایگزین بنزین و همچنین کاهش آلایندههای خروجی در موتور اشتعال جرقهای از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا در این پژوهش از ترکیب اتانول با بنزین (در پنج سطح، 0، 10، 20، 30 و 40 درصد) بهعنوان سوخت تجدیدپذیر و از نانو ذرات کربنی (در سه سطح 0، 20 و 80 پیپیام) بهعنوان کاتالیزور در یک موتور انژکتوری بنزینی (در دورهای 1000، 2000 و 3000 دور بر دقیقه) مصرف شدند. آزمایشها در سه تکرار و بهصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی انجام شد و اکسیژن و برخی از آلایندههای موتور از قبیل صدا، مونو اکسید کربن، هیدروکربنهای نسوخته و دیاکسید کربن خروجی موتور اندازهگیری شد. نتایج نشان داد با افزایش مصرف اتانول مقدار تولید مونو اکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته کم میشود. همچنین مقدار تولید اکسیژن و دیاکسید کربن افزایش مییابد. افزودن نانو ذرات کربنی باعث کاهش صدای موتور در دورهای بالا (در دور 3000 دور بر دقیقه مقدار صدا از 82.17 دسیبل با بنزین خالص به 79 دسیبل در مخلوط بنزین با 80 پیپیام نانو ذرات کربنی) میشود. نتایج نشان داد استفاده از سیستم تزریق هوا به اگزوز قبل از کاتالیست نسبت به تیمار بنزین خالص، ترکیبهای مختلفی از 80 پیپیام نانو ذرات کربنی و همچنین اتانول صفر درصد برتری دارد.
زهرا عبداله زارع؛ محمدامین آسودار؛ نواب کاظمی؛ مجید رهنما؛ سامان آبدانان مهدی زاده
چکیده
گسترش کاربرد ردیفکارهای نیوماتیک برای بذوری با خصوصیات فیزیکی مختلف، ارزیابی این ماشینها را جهت افزایش کیفیت عملکردشان تحت مکشها و سرعتهای مختلف ضروری ساخته است. بنابراین در این تحقیق اثرات سرعت پیشروی واقعی در دو سطح (محدودهی ۳ تا ۴ و ۶ تا ۸ کیلومتر در ساعت) و مکش در سه سطح (2/5-، 3/5- و 4/5- کیلوپاسکال) برای دو بذر هندوانه و خیار ...
بیشتر
گسترش کاربرد ردیفکارهای نیوماتیک برای بذوری با خصوصیات فیزیکی مختلف، ارزیابی این ماشینها را جهت افزایش کیفیت عملکردشان تحت مکشها و سرعتهای مختلف ضروری ساخته است. بنابراین در این تحقیق اثرات سرعت پیشروی واقعی در دو سطح (محدودهی ۳ تا ۴ و ۶ تا ۸ کیلومتر در ساعت) و مکش در سه سطح (2/5-، 3/5- و 4/5- کیلوپاسکال) برای دو بذر هندوانه و خیار با هدف تعیین سرعت پیشروی و فشار بهینه بذرکار به کمک ابزار دقیق و تکنولوژی پردازش تصویر مورد مطالعه قرار گرفت. این تحقیق در دو شرایط آزمایشگاهی و مزرعهای با دو نوع بذر هندوانه و خیار در سه تکرار بهصورت آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملاً تصادفی اجرا شد. اثر سرعت پیشروی و مکش با استفاده از شاخصهای نکاشت، چندگانه، خطا (ضریب تغییرات) و بالاترین شاخص کیفیت تغذیه ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که دو عامل سرعت و مکش در ارتباط با هم و غیرمساوی روی یکنواختی فاصلهی کشت تأثیر داشتند. مدلهای رگرسیونی استخراج شده نشان داد که بهترین یکنواختی فاصلهی کاشت برای بذر هندوانه در شرایط آزمایشگاهی در سرعت پایین و مکش 3/5- کیلوپاسکال و شاخص خطای 7% بهدست آمد و در شرایط مزرعهای مناسبترین یکنواختی در مکش 2/5- کیلوپاسکال و سرعت بالاتر با میزان شاخص خطا 9% رخ داد. همچنین با شیوهای مشابه نتایج برای بذر خیار نشان داد که در شرایط آزمایشگاهی با سرعت پایین، مکش 4/5- کیلوپاسکال و میزان شاخص خطا 6/3% و در مزرعه با سرعت پایین، مکش 2/5- کیلوپاسکال و میزان شاخص خطا به اندازه 20% مناسبترین یکنواختی بهدست آمد.
بهروز گودرزی؛ محمدامین آسودار؛ نواب کاظمی
چکیده
امروزه در راستای تولید پایدار، کاهش عملیات خاکورزی بهویژه سیستمهای مرسوم و جایگزینی با نوع حفاظتی توصیه میگردد، ولی همچنان عملیات خاکورزی جزء انرژیبرترین عملیاتها هستند. در این تحقیق، با تغییر در تأمین توان ادوات و تبدیل توان چرخشی تراکتور به توان الکتریکی و توسعه یک نوع تیغه ارتعاشی بهعنوان ایدهای نو، اثرات ...
بیشتر
امروزه در راستای تولید پایدار، کاهش عملیات خاکورزی بهویژه سیستمهای مرسوم و جایگزینی با نوع حفاظتی توصیه میگردد، ولی همچنان عملیات خاکورزی جزء انرژیبرترین عملیاتها هستند. در این تحقیق، با تغییر در تأمین توان ادوات و تبدیل توان چرخشی تراکتور به توان الکتریکی و توسعه یک نوع تیغه ارتعاشی بهعنوان ایدهای نو، اثرات ارتعاش در ۶ بسامد مختلف شامل صفر یا ثابت، خودالقایی یا متغیر و القایی با (19+)، (۱۹-)، (۳۷+) و (۳۷-) هرتز، با متوسط سرعت پیشروی در دو سطح km h-1 5/4 و ۵/7 بر روی پارامترهای عملکردی خاکورزی با رویکرد خاکورزی حفاظتی و کاهش مصرف انرژی بررسی گردید. بههمین منظور ابتدا اقدام به توسعه و ساخت یک ماشین خاکورز تکتیغهای کششی نموده و با نصب الکتروموتور بر روی آن ارتعاشهای کنترل شده فراهم گردید. همچنین با نصب یک دستگاه ژنراتور مدل PM-10KW که چرخش محور آن را شفت تواندهی تراکتور تأمین میکرد، انرژی الکتریکی مورد نیاز خاکورز در مزرعه تأمین شد. برای اندازهگیری پارامترهای سرعت پیشروی واقعی، نیرو و توان کششی همزمان با اجرای عملیات در مزرعه از یک تراکتور تجهیز شده به سامانه جمعآوری لحظهای دادهها استفاده شد. سپس طرح آزمایشی کرت خرد شده در قالب بلوک کامل تصادفی در خاک لوم رسی سیلتی، با دوازده تیمار و سه تکرار اجرا گردید. نتایج نشان داد که فاکتور بسامد بهطور معنیداری بر شاخصهای درصد حفظ بقایا روی خاک و قطر متوسط وزنی کلوخهها و توان کششی تأثیر داشت، بهطوریکه کمترین توان کششی لازم 3/4 کیلووات در بسامد (۱۹+) و بیشترین درصد نگهداری بقایا بر روی خاک 85 درصد در بسامد (۳۷+) رخ داد و کمترین میانگین قطر متوسط وزنی کلوخهها (cm 7/2) در بسامد (37-) بهدست آمد.
نواب کاظمی؛ مرتضی الماسی؛ هوشنگ بهرامی؛ محمد جواد شیخ داودی؛ موسی مسگرباشی
چکیده
بازده انرژی کل تراکتورشاخصی مهم در مصرف انرژی در عملیات خاک ورزی است. برای اندازهگیری دقیق و همزمان این فاکتور و سایر عوامل موثر بر آن، ابتدا تراکتور مسیفرگوسن 399 را به انواع حسگرها و واحد جمعآوری اطلاعات تجهیز نموده به طوری که پارامترهای میزان مصرف سوخت، سرعت پیشروی، سرعت خطی و بکسواد چرخهای محرک و سرش چرخهای متحرک ...
بیشتر
بازده انرژی کل تراکتورشاخصی مهم در مصرف انرژی در عملیات خاک ورزی است. برای اندازهگیری دقیق و همزمان این فاکتور و سایر عوامل موثر بر آن، ابتدا تراکتور مسیفرگوسن 399 را به انواع حسگرها و واحد جمعآوری اطلاعات تجهیز نموده به طوری که پارامترهای میزان مصرف سوخت، سرعت پیشروی، سرعت خطی و بکسواد چرخهای محرک و سرش چرخهای متحرک تراکتور، دور موتور، نیرو و توان کششی را بهصورت همزمان با اجرای عملیات دیسکزنی، با سرعت دادهبرداری 1000 داده در ثانیه اندازهگیری و بهصورت بیسیم تا 1/5 کیلومتر بروی کامپیوتر کاربر نمایش و همزمان با فرمت اکسل ذخیره مینماید. سختافزار و برنامهنویسی CSHARPبه گونه ای است که پایش همزمان بر تغییرات پارامترهای عملکردی و ذخیرهسازی برای کاربران در فواصل دورتر ازطریق اینترنت نیز مقدور است. سپس با اجرای طرح آزمایشی فاکتوریل در قالب طرح کرتهای خرد شده، سه عامل مهم مدیریتی سنگینسازی، انتخاب دنده و حالت محور محرک مورد بررسی قرار گرفت و با روشهای تجزیه واریانس، پس از واریانس و تجزیه علیت تحلیل گردید. نتایج نشان داد،استفاده از تجهیزات الکترونیک و پایش از راه دور دادهها در شرایط کاملا واقعی و دقیق با تعداد بسیار بالای نمونهبرداری (تا هر میلیمتر پیشروی تراکتور یک داده)بوده که موجب کسب نتایجی قابل اعتماد است.همچنین تجزیه علیت حاکی از معرفی سه پارامتر درصد بکسواد، مصرف سوخت و درصدی از توان لازم معادل محور تواندهی تراکتور به عنوان اثرگذارترین پارامترها بر بازده انرژی کل ترکیب تراکتور – خاکورز است و نتایج تجزیه واریانس نشان میدهد اثرات عوامل دنده و محور محرک در سطح 1% معنیدار اما سنگینسازی، تاثیر معنیداری بر بازده انرژی کل ندارد.